آنجا که بال فرشته می سوزد

سپاس خداوندگار یکتایی راست که پس از سه بهار سعی مداوم و همدلی عشاق دلداده در ره دلدار، آلبوم موسیقی آیینی «آنجا که بال فرشته می سوزد» تولید و در پاس کنون منتشر و با وجود پرمهر شما مهربانان لطیف،رونمایی می گردد

سه شنبه هفدهم مردادماه یکهزارو سیصدو نودو شش ساعت 17 الی 19 

بابل خیابان فلسطین،سالن سینما،هنر و تجربه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابل

آنچه در آلبوم موسیقی"آنجا که بال فرشته می سوزد" گوش نوازی میکند:

این اثر فاخر جزء معدود آثار تولید شده در حوزه ی موسیقی سنتی-آئینی ست.

گردآورندگان این کلام سرتاسر عشق،با الهام از بهره های نمایشی،فضایی را برای شنونده ایجاد نموده گو اینکه در فرازهای بحر طویل برخاسته از طبع لطیف محمد ناصری-نظر کرده ی سلیمان آل رسول-ایستاده و نظاره گر ماجراهای واگویه در کلام میباشند.

حنیف شهمیرزادی بعنوان آهنگساز،تنظیم کننده،کارگردان،سازنده ی افکتهای زیرکلام،صداگذاری متن،نوازنده ی سازهای باغلاما،عود،سه تار و دف،مسیر کلی تولید آلبوم را بسیار زیبا و شنیدنی،راهبری نمود.

در آغازین قطعه که با کلام وحی-آیه ی اول سوره ی اسرا-و به دم روحانی استاد عالیشاه در بحر حجاز شروع میگردد،با الهام از موسیقی متن سریال محمد رسول الله،قطعه ای جاودانه توسط سیدمهبد نبوی نواخته میگردد که تجلی بخش لحظات نزول وحی بر رسول خاتم است.

تهیه کننده و راوی مجموعه-یاسر اکبرنتاج-با استفاده از تجربه ی چندین ساله ی اجرا در محافل و کلام آموخته از فن وکالت،شروع به روایت،اندر احوال گزینش نام آلبوم مینماید.

قطعه ی دوم با نام"غروب دلگیر"در همان بدایت کلام،افکتهای زیر کلام بهمراه روایت فردی سرگردان از دل پر درد و تنها،به سمت حرم دلربای سلطان علی بن موسی الرضا(ع)حرکتی حسی و زیبا دارد.

شنونده بهمراه روایت،وارد صحن ملکوتی شده و "سلامی" با صدای جاودانه ی مقتدا غرباوی به سلطان خوبان میدهد.

پس از زیارت و بازگشت به صحن همچنین سیراب شدن از سرچشمه جوشان رضوی،کبوتری وارد فضای کلام میگردد که جان شعر را تا رهسپاری ذهن مخاطب به کربلای حسین(ع)رهبری مینماید.شنیدن هزارباره ی قطعه،جانی مجدد به دلدادگان حریم حضرت ثامن میدهد که البته بسی دلگشاست.

قطعه ی سوم که در شب شهادت حضرت فاطمه(س)از دل رنجور شاعر تراوش نمود،لحظات غسل آن حضرت به کلام کشیده میشود.علی(ع)در کنار کودکان رنجور و در تاریکی شب بهمراه افکتهای زیرکلام که بسیار ماهرانه چیده شده،مخاطب را در فضایی فاطمی غسل میدهد.فضایی که خروج از عمق آن،غواصان ماهر می طلبد."یک فاطمه غم"بعنوان نام قطعه،بیانگر کلام و موسیقی متن میباشد.

لحظات حرکت بسوی مسجد کوفه در شب 19 رمضان،راز و نیازهای بی تکرار با خداوندگار عشق،پاشش این ثانیه های روحانی به دست تیغ کین در قطعه ی چهارم با نام "مرد نیمه شب" به تصویر کشیده شد.

نقطه ی اوج موسیقی و شعر زمانی است که در اتاق احتزار،از فرزندان فاطمه(س) خواسته میشود بمانند و بقیه ترک فضا نمایند؛اما ابالفضل(ع) به خواست مولا میماند تا دست حسین(ع)در دستش گذاشته شود.

تصنیفی بسیار زیبا از زبان مولا خطاب به زینب کبری اجرا میگردد و تلفیق نوازش کلاویای پیانو توسط الیاس جوادیان با سه تار نوازی حنیف موسیقی ایران،جانی بدان عطا مینماید،جانانه.

آنچه که تیم تولید در چنته ی خویش داشتند و شنونده را آماده ی شنیدار نمودند در قطعه ی پنجم به تصویر کشیده شد.موسیقی نمایشنامه ای با قدرت و عظمت در زیر کلام راوی،حرکتی آرام بسوی میدان کارزار کربلا دارد.چهار قطعه ی بیکلام در متن روایت،هر چه در خود دارد کلام است و معنا.

نی نوازیهای بینظیر سینا شکری آنچنانی در فضای ذهن مخاطب طنین اندازی میکند که باید شنید.

قطعه ای به نام"سه تیر تیز"سه شهادت روز واقعه را برای مخاطبینش واگویه میکند،شهادت حضرت سقا(ع)،شهادت طفل شش ماهه ی رباب و شهادت جانکاه حضرت ارباب(ع).

"امان از دل زینب"آخرین تصنیف فنی اجرا شده در آلبوم است که ساخت آن ماهها به طول انجامید.

در پایان آلبوم،تصنیفها و موسیقی بی کلام اجرا شده در قطعات،بصورت مجزا گنجانده شده تا مخاطب به سهولت بدان دسترسی داشته باشد و مورد استفاده ی فنی قرار گیرد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که این مجموعه طی سه سال زحمت شبانه روزی و البته فکری یک گروه متخصص با بیش از 400 ساعت ضبط استودیویی،تولید و 85 دقیقه ی آن در لوح های فشرده در دسترس مخاطبین قرار گرفته است.

تهیه ی نسخه های اصلی،دغدغه ی تولیدکنندگان آن بوده تا با کیفیتی متناسب شان هنردوستان در اختیارشان قرار گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید