رونمایی از "مجموعه آیینی و حماسی مازندران "

 کتاب و آلبوم «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» که توسط شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا منتشر شد، با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولین و علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ مازندران در آمل رونمایی شد.

 آلبوم موسیقی «حماسی و آیینی مازندران» اثر پژوهشی «نبی احمدی» که با صدای استاد «ابوالحسن خوشرو» تهیه شده، دیشب در مراسمی که با همکاری شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا و موسسه چاووش در سالن آمفی تئاتر دانشگاه شمال برگزار شده بود رونمایی شد.

این مجموعه شامل 22 منظومه مازندرانی است که در قالب یک کتاب و دو لوح فشرده منتشر شد. به گفته نبی احمدی تهیه این اثر پس از انجام پژوهش های اولیه، در مرحله ضبط و تنظیم حدود 2 سال طول کشید و شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا انتشار و عرضه آن را به عهده گرفت.

اعضای شورای شهر قائمشهر، «محمد محمدی» رئیس شورای شهر آمل، «امیر امیرنیا» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد آمل، «ناعمه پازوکی» رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران و «محمد غلامی» مدیرعامل شرکت نسیم مهرآوا که مسئولیت انتشار این مجموعه را به عهده داشت تعدادی از حاضران در سالن بودند.

خوشرو؛ حافظه شنیداری مازندران

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل در این مراسم خوشرو را حافظه‌ی شنیداری مردم مازندران دانست و گفت: نواهای گم‌شده‌‌ی مازندرانی اگر با صدای خوشرو زنده نمی شد به فراموشی سپرده می‌شد.

«امیر امیرنیا» ادامه داد: نواهایی که خوشرو خلق می‌کند به نوعی مثل اجرای تئاتر است، چون موقع گوش دادن به آن شما فقط نمی‌شنوید، بلکه نواها را طوری اجرا می‌کند که شنونده آن را می‌بیند و درک می‌کند.

«علی‌اکبر شکارچی» نوازنده کمانچه و از مفاخر موسیقی لرستان و ایران هم در این مراسم حضور داشت و اجرای قطعاتی از موسیقی لرستان توسط او بخشی از این مراسم بود که شکارچی اجرای این قطعات را به استاد خوشرو تقدیم کرد.

آوازی از جنس عصیان

شکارچی با بیان این که موسیقی پاپ، سنتی و نواحی می‌توانند به هم کمک کنند، گفت: البته باید حمایت‌ها از همه سبک‌ها عادلانه باشد تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. همانطور که آلاینده‌ها محیط زیست را آلوده می‌کنند، آآلاینده‌های صوتی و موسیقایی هم می‌توانند گوش و اندیشه و ذوق و زیباشناسی شنونده را با بی‌رحمی ویران کنند.

وی که پیشینه همکاری و ارتباطش با استاد خوشرو به حدود 3 دهه قبل می‌رسد، با اشاره به این‌که تحولات اجتماعی در آثار خوشرو بی‌تاثیر نبود و او همواره اندیشه مردم‌گرایانه داشته گفت: شما در آواز ابوالحسن مهر، عشق، شفقت، دوستی و عصیان می‌بینید.

این هنرمند برجسته موسیقی سنتی افزود: وقتی آواز ایشان را موقع خواندن امیری می‌شنیدم با خودم می‌گفتم که من هم باید مثل او دلیرانه بنوازم. چون آواز ایشان از جنس عصیان بود. این نوع موسیقی بی‌پناه نخواهد ماند و حتما بعدها هم گلی خواهد رویید.

در بخشی از این مراسم هم «محمود شریفی» به همراهی «سعدی صادقی» (نوازنده کمانچه) و «محمدرضا هاشمی» (نوازنده دایره) به اجرای قطعاتی از آثار استاد خوشرو پرداختند.

این مراسم با استقبال خوبی از سوی اهالی هنر و دوست‌داران موسیقی مازندران مواجه شد.

استاد خوشرو با وجود بیماری و حال نامساعد در این مراسم حضور یافت و با استقبال گرم اهالی هنر مواجه شد. درطول مراسم نیز حاضران در سالن به پاس یک عمر تلاش برای حفظ ارزش‌های موسیقی مازندران، بارها ایشان را ایستاده تشویق کردند.

حدود یک ماه پیش نیز در ساری با حضور صدها علاقه‌مند به موسیقی مازندرانی، نشان درجه یک هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد خوشرو اهدا شد.

قرار است در روزهای آینده هم مراسمی در ساری با همکاری شرکت نسیم مهرآوا برای این مجموعه برگزار شود.

 

 

View the embedded image gallery online at:
http://mehrava.com/news.html?start=54#sigProId2133d1327c

اختتانیه سی و یکمین جشنواره تئاتر مازندران

آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر مازندران ۲۳ آبان ماه ۹۸ با حضور معاون سیاسی استانداری مازندران، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران، رییس مرکز هنر های نمایشی کشور، هنرمندان ۱۲ گروه منتخب در جشنواره و تنی چند از مسئولان استانی و شهری در سینما سپهر ساری برگزار شد.

شبِ خوشرو و نیما

 نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیشب با حضور تعداد زیادی از مسئولان، هنرمندان و علاقه‌مندان هنر موسیقی مازندرانی، به استاد «ابوالحسن خوشرو» چهره اثرگذار و ماندگار موسیقی مازندرانی اهدا شد.


 

این نشان هنری در جریان برگزاری مراسم اختتامیه هفته مازندران و جشن تولد نیما یوشیج پدر شعر نو در  سالن هلال احمر ساری به  استاد «ابوالحسن خوشرو» خنیاگر موسیقی مازندرانی اهدا و از نیم قرن تلاش وی قدردانی شد.

در این مراسم که با برگزاری برنامه‌های مختلفی مرتبط با خوشرو و نیما برگزار شد، «فردوس حاجیان» نیز پیام دکتر «حسن ریاحی» آهنگساز برجسته کشور و سازنده سرود جمهوری اسلامی را برای حاضران خواند. در بخشی از این پیام آمده است: «ابوالحسن خوشرو اهل سرزمین فرهنگ، هنر و مهربانی و خنیاگر موسیقی تبرستان است.
ایشان آفرینشگر خوانش تازه‌ای از آواز تبری و احیاگر حماسه‌های پنهان سرزمین مادری است، بی‌شک صدای او صدای درختان هیرکانی است که پا در زمین و سر به خورشید دارند.

ایشان با تسلط در ردیف‌های آوازی و دقت در رفتار کلمه، اتفاقی فراهم کرد تا در کم کردن اندوه و فراوانی شادی‌های مردم نقشی غیر قابل انکار داشته باشد و این آیین هنرمندانی است که جهان را عاری از خشونت و لبریز از صلح می‌خواهند. اعطای نشان درجه یک هنری حاصل سال‌ها ممارست، رنج، تلاش و عشق توصیف‌ناپذیر وی در جهت حفظ میراث مانگار است. از ویژگی‌های ممتاز استاد خوشرو تاثیر فزاینده بر جوانان در پیروی از لحنی است که پیوند سنت و مدرنیته است.»

استاد خوشرو پس از دریافت این نشان با بیان این که مردم عظمتی هستند در مقابل هر مسئولی که کار انجام می‌دهد، گفت: در تمام این سال‌ها برای مردم و به پشتوانه آن‌ها هنر را زنده نگه داشتیم.

وی پس از اجرای یک قطعه کوتاه آذری، افزود: این قطعه را به آذری‌زبان‌ها تقدیم می‌کنم که  پاره تن ما و ایران هستند و آن‌ها را جدا از خودمان نمی‌دانیم.

 نشان درجه یک هنری پیش از این به دو استاد موسیقی مازندرانی، زنده‌یادان «احمد محسن‌پور» و «حسین طیبی» اهدا شده بود.

در مراسم بزرگداشت استاد خوشرو و تولد نیمای بزرگ، اکبر رستگار، گروه آیین زندگی مازندران و یک گروه موسیقی به سرپرستی «بابک خوشرو» به اجرای موسیقی پرداختند. شعرخوانی «فردوس حاجیان»، «کیوان ملکی سوادکوهی» و «بهروز رستگار» نیز بخشی از این برنامه بود. همچنین با پخش کلیپی از فعالیت‌ها و قطعات معروف استاد خوشرو، بخشی از خاطرات موسیقایی مردم مازندران مرور شد. استاد خوشرو نیز با حضور و سن دقایقی کوتاه قطعاتی از موسیقی مازندرانی را برای حاضران اجرا کرد.

بابک خوشرو، فرزند استاد خوشرو پیش از اجرای قطعاتی از آلبوم «شاباجی» در این مراسم، با انتقاد از کم‌توجهی به هنرمندان در دوران پرکاری و فعالیت‌شان گفت: هنرمندانی مانند پدر من در طول دوران فعالیت‌شان کم‌توجهی‌ها و بی‌مهری‌های زیادی دیده‌اند. دلیل این همه بی‌مهری نسبت به یک هنرمند که برای مردم و به عشق مردم، بدون هیچ چشمداشتی کار می‌کند را نمی‌فهمم.

وی افزود: این استاد خوشرو و امثال او نیستند که از بی‌توجهی زیان می‌کنند. آن‌ها به هر شکلی توانستند از پسِ مشکلات بر بیایند و به رسالت فرهنگی خود عمل کنند. اما این جامعه استکه به خاطر برخی بی‌مهری‌های مسئولان از حضور بیشتر و پررنگ‌تر این افرا بی‌بهره می‌ماند.

این نوازنده و آهنگساز تصریح کرد: نمی‌توانیم چشم‌مان را به مصائب و مشکلاتی که پدر و هم‌نسلان او در حفظ و اشاعه موسیقی مازندرانی کشیدند ببندیم. انتظار داریم و امیدواریم که از این به بعد نگاه به هنرمندان نسل جدید که آینده فرهنگی این جامعه را می‌سازند بیشتر شود.

دکتر «حسین اسلامی ساروی» رئیس مرکز ساری‌شناسی نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از این که مازندران دیگر از نظر فرهنگی تثبیت شده و نگران حوزه فرهنگ مازندران نیستیم، اظهار کرد: امکان ندارد که مازندران را بدون خوشرو، کیوس گوران، عمو فردوس، نورالله علیزاده، محمدرضا اسحاقی و نام‌هایی از این دست بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر و ادب پایدار بدانیم.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم هنرمندان ما بیمه آن‌هاست. استاد خوشرو که اکنون نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد را دریافت کرده، هنوز بیمه ندارد. از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم که این موضوع را بررسی و پیگیری کند.

اسلامی از مدیرکل بیمه ایران که یکی از حاضران در سالن بود دعوت کرد تا روی سن حاضر شود و از او خواست مشکل بیمه استاد خوشرو را برطرف کند.

همچنین «سید جلال محمدی» رئیس انجمن موسیقی مازندران در این مراسم به مسئولان حاضر در سالن پیشنهاد داد که یک مکان فرهنگی شاخص در شأن استاد خوشرو به نام این هنرمند اثرگذار موسیقی ثبت شود که این پیشنهاد مورد استقبال «یحیی یوسف‌پور» فرماندار قائمشهر قرار گرفت. یوسف‌پور در این مراسم اعلام کرد که این پیشنهاد را در دستور بررسی قرار خواهد داد و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

عکاس: مبینا پاکدامن

 

View the embedded image gallery online at:
http://mehrava.com/news.html?start=54#sigProId1d3cc0148c

هم آوایی مازندرانی ها با علیرضا قربانی در "با من بخوان"

تور کنسرت‌های «با من بخوان» به خوانندگی «علیرضا قربانی» پس از ده‌ها اجرا در تهران و استان‌های مختلف، توسط شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا به ساری رسید و با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی مواجه شد.

تئاتر لیگ قهرمانان در ساری

 نمایش لیگ قهرمانان به کارگردانی سعید دشتی و داریوش علیزاده در سالن هلال احمر ساری در تاریخ 18 آذر ماه 98 به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور پارسی اجرا خواهد شد.

نمایش لیگ قهرمانان

ریحانه پارسا ، بهاره رهنما و علی اوجی چهره های شناخته ای هستند که در نمایش لیگ قهرمانان روی صحنه میروند.
علاقه مندان برای تهیه بلیت این نمایش به سایت www.iranejra.com مراجعه کند.

عکس های نمایش لیگ قهرمانان 

 

ریحانه پارسا

ریحانه پارسا با نقشی متفاوت در نمایش لیگ قهرمانان

ریحانه پارسا با انتشار این تصاویر نوشت:رونمایی از نخستین عکس های اجرای نمایش لیگ قهرمانان .

نمایش لیگ قهرمانان

بازی متفاوت ریحانه پارسا در نمایش لیگ قهرمانان

نمایش لیگ قهرمانان

صحنه ترسناک نمایش لیگ قهرمانان با علی اوجی ، ریحانه پارسا و بهاره رهنما

ریحانه پارسا،بهاره رهنما ،علی اوجی و سعید زارعی بازیگران نمایش لیگ قهرمانان را تشکیل میدهند.

علی اوجی و بهاره رهنما

بازی علی اوجی و بهاره رهنما در نمایش لیگ قهرمانان

نمایش لیگ قهرمانان، مرحله گروهی درباره یک خانواده چهار نفره است که با گذراندن وقت در فضای مجازی و تبدیل شدن این اتفاق به عادت همیشگی با ماجراهای متعددی روبرو میشوند.

علی اوجی

علی اوجی و سر بریده در نمایش لیگ قهرمانان

عوامل نمایش لیگ قهرمانان عبارتند از :کارگردان:سعید دشتی و داریوش علیزاده ، تهیه کننده:حمید ملکی و مسعود سقلاطون نیا ،مجری طرح و مدیر تولید:رها جهانشاهی ، سرمایه گذار:امیر حسین انصاری ، طراح صحنه:سعید دشتی، داریوش علیزاده ، طراح لباس:مانیا جاوری ، دستیار کارگردان:مهدی فخاری، فرزانه کریم پور ،منشی صحنه:کیمیا صوبری ،طراح گرافیک:کارنگ طیاری، ساخت تیزر:محمد صادق زرجویان، علی غیاثوند، حمیدرضاطاهر ،عکاس:ریحانه فرج الهی. روابط عمومی:امیر قالیچی.

اهدای جایزه وومکس کیهان کلهر به شجریان و تبریک مسئولان به این کماندار کمانچه

«کیهان کلهر» -آهنگ‌ساز و نوازنده کمانچه- عصر پنجم آبان ماه 98 جایزه هنرمند سال ۲۰۱۹ را از فستیوال جهانی موسیقی در کشور فنلاند دریافت و آن را به استاد «محمدرضا شجریان» تقدیم کرد. 

برنامه کامل دومین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا

دومین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا به دبیری «پوریا رمضانیان» از شنبه 2 آذر با اجرای چندین برنامه پژوهشی و موسیقایی در تالارهای مختلف شهر تهران کار خود را در شرایطی آغاز می‌کند که برنامه کامل این رویداد موسیقایی به صورت مشروح اعلام شد.

نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک، مازندران با ارجاعی به جنگل های هیرکانی برگزار می شود

نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک، مازندران
عنوان: هیرکانی نف س ایران
محل برگزاری: زیست بوم درزیکلا
زمان: ۷ تا ۱۵ آبان ۹۸
مقدمه
پرسبوک نام سالانه هنرهای معاصراست که به صورت مستمر از سال ۱۳۸۸ تاکنون در هشت دوره برگزارشده
است. پرسبوک در هشت دوره برگزاری توانسته انبوهی از فعالیتهای هنرمندان توانای عرصه تجسمی را به
دنیا نشان دهد . اهداف اجتماعی و فرهنگی این سالانهها چنان در بستر توسعه هنرهای معاصر ایران شکل
گرفته است که بسیاری از منتقدان هم اکنون پرسبوک را یکی از مهمترین سالانههای منطقه خاورمیانه به شمار
میآورند . پرسبوک در چند دوره اخیر خود توجه ویژهای به توسعه پایدار محیط زیست پرداخته است . نگاهی
که صرف برگزاری آن در جغرافیای ایران به مفهوم بومی بودن آن نیست و نگاهی جهانی را به دنبال خود دارد.
این بار نیز پرسبوک قرار است هنگامهای نو از همزیستی هنرمند و زیست بوم جنگلهای شمال در ایران برپا
کند : جنگلهای هیرکانی.
ایده
پرسبوک در نهمين دوره ى خود با ارجاعى به جنگلهای هیرکانی و بوم شناسی آن؛ همچون دوره های پیشین
اهداف بلند مدتى را جهت حفظ محیط زیست، ميراث كهن سرزمين ايران - جهان را آغاز و هنرمندان خلاق و
نوگرا را دعوت به همکاری در پروژه اى فضا محور كرده است. این دوره با همکاری انجمن هنرهای تجسمی
مازندران و کیوریتوری ندا درزی در منطقه درزیکلا در بخشی از جنگل های هیرکانی صورت میگیرد .
چشمانداز و بیانیه
ادبیات کهن و نوین ایران دارای ارجاعات بسیار به زیست بوم متنوع ایران میباشد . هر چند بیشتر در قالب
شعر به این موضع پرداخته شده اما با تعریف ژان دل سارتر ؛ حکم شعر ، حکم نفاشی و پیکرتراشی و
آهنگسازی است . ما نمیتوانیم منکر تاثیر محیط زیست در شکل گیری آثار هنری ماندگار و فاخر شویم . در
نقد و بررسی هر اثر توجه به ویژگی اقلیمی و شرایط فرهنگ و اجتماعی متاثر از زیست بوم هنرمند را نباید
یا اکوکرتیسیسم نیاز داریم . » نقد بومگرا « فراموش کرد و در این جاست که به
عکس العمل شاخه های مختلف علوم انسانی نسبت به بحران ز یست محیطی منجر به شکل گیر ی مباحث
میان رشته ای تازه از جمله زبان شناسی ز یست محیطی ) Ecolinguistics ( با ز یر شاخه هایش, اخلاق ز یست
محیطی ) Ethics Enviromental ( و نقد بوم گرا ) Ecocriticism ( در حوزه ادبیات وهنر گردیده است. اصطلاح
نقدبوم گرا در سال ۱۹۹۶ توسط روکرت ابداع شد و واکنش دیرهنگامی بود که ادبیات در مقابل بحران محیط
ز یست از خود نشان داد. نقد بوم گرا به چگونگی انعکاس رابطه انسان و محیط فیز یکی در آثار ادبی و هنری
می پردازد. در عین حال رابطه دین ، اخلاق، زبان و جنسیت با محیط ز یست را بررسی می نماید. یکی از
اهداف این نقد پر رنگ ساختن دغدغه حفظ محیط ز یست و اصلاح رابطه انسان با طبیعت از طر یق ادبیات ،
فرهنگ و زبان است.
پرسشها
طی سه دوره ی اخیر پرسبوک با تمرکز بر جغرافیایی خاص سعی بر آن کرده تا با طرح مسائلی فاصلهی بین
هنرمندان با زیستبوم جامعه را کمتر کند ؛ انتخاب این مسائل بیشتر بر پایه دغدغههای مهم اجتماعی و
محیط زیستی بوده است که مفهوم نقادی بومگرا را در آن میتوان به شادگی مشاهده کرد .
در این دوره نیز با توجه به هم زمانی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی ، این پرسشهامطرح شده است:
چگونه میتوان با فرهنگسازی پایدار مانع تخریب بیش از حد جنگل شد؟ 
هنرمند پیشرو و منتقد بعنوان یک فعال محیطی زیستی با چه شگردی میتواند در سطحی گسترده، 
عامل بازدارنده تخریب ها یا اهمیت باز آفرینی یک موقعیت شود؟
وظیفه هنرمند در قبال تغییرات زیست محیطی با نگاه به مفهوم نقد بوم گرا چگونه باید باشد؟ 
سالانهی امسال پرسبوک محل عرضه دیدگاه های گسترده و متنوع به این پرسشها خواهد بود.
اهداف
توجه ويژه هنرمندان بعنوان فعالان اجتماعی به جنگلهای هیرکانی و ره آورد قابلیتهای زيباشناختى- 
پژوهشی قابل تأمل درآن
آشنایی هنرمندان با زیست بوم طبیعی جنگلهای هیرکانی و پرداختن به این مهم که از دریچه نگاه 
چگونه به ثبت هیرکانی بپردازند. » بومنگار « یک
ترويج هنر مشاركتى و كار گروهى 
تشویق هنرمندان جوان ایران به پیشبرد هنر زیست محیطی و اهميت توجه به دغدغه هاى محيط 
زيست
تاكيد بر اهميت حوزه هاى فرهنگى متفاوت در ايران 
جلب توجه افكارعمومى به اين واقعيت كه جنگلهای هیرکانی صرفا شرایطی توريستى ندارد بلكه 
رخدادهاى اين چنين میتواند براى اولين بار به بخشى از هويت فرهنگى و بقای خطه ی شمال ایران
تبديل شود.
توجه به این مهم که جنگلهای هیرکانی میراثی ایرانی-جهانی برای نسلهای آتی نیز است و ترویج این 
فرهنگ به سایر نقاط ایران و جهان تضمینی بر اهمیت وجود آن در آینده است.
جغرافیای امسال
معروفند. این اکوسیستم ها » جنگلهای شمال « نوار شمالی کشور ایران پوشیده از جنگلهایی است که در ایران به
که از چشم انداز و گونه های گیاهی و جانوری ویژه ای برخوردار هستند در جنوب دریاچه کاسپین )خزر( قرار
گرفته اند و از جمله جنگل های پهن برگ و خزان کننده به شمار می روند که در دنیا، آن ها را به نام کاسپینی
– هیرکانی (Caspian Hyrcanian mixed forests) یا جنگلهای هیرکانی می شناسند .
جنگلهای هیرکانی که با توجه به ویژگی های ارزشمند و انحصاریش اخیرا از طرف یونسکو به ثبت جهانی
رسیده است یک زیستمنطقه در زیستبوم جنگلهای مختلطِ پهنبرگِ حاشیهٔ جنوبی دریای خزر به مساحت
۵۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع است که در حاشیهٔ جنوبی و جنوب غربی دریای خزر در بخشهایی از ۵ استان شمالی
ایران قرار گرفته و در دو کشورِ ایران و جمهوری آذربایجان است. این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری
آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست
و سازمان میراث فرهنگی است. این جنگل با قدمت حدود ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگلهای
جهان بهشمار میآید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد میشود.
جنگلهای هیرکانی ازنظر جامعه شناسی گیاهی )فیتوسوسیولوژی( جوامع گیاهی ارزشمندی با درختان و درختچه
ها و گیاهان ویژه را بخود اختصاص داده است. در چشم اندازهای این سرزمین از ارتفاعات پایین )جلگه( تا
ارتفاعات بالا دست، گونه های درختان و درختچه های زیر وجود دارند: بلوط )بلند مازو(، شمشاد، توسکا، لرگ،
انجیلی، ممرز، افرا، نارون، زبانگنجشک، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار، خرمندی، آزاد و راش که
مشهورترین و گسترده ترین گونه درختی جنگلهای کوهستانی هیرکانی است، بالاتر از راشستان ها گونه های
درختان اوری، لور، کرب، سروهای کوهی و بالاخره مراتع ییلاقی. این اکوسیستم های جنگلی زیستگاه حدود ۱۰۰
گونه پستاندار و ۲۹۶ گونه پرنده می باشند.
از گونه های پرندگان ساکن در اکوسیستم جنگلهای هیرکانی می توان به گنجشک سانان، سار، دارکوب، اردک
نوک پهن، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، دال، قرقی، اردک خاکستری، عقاب و
جغد اشاره کرد و از گونه های پستانداران ساکن در این زیست بوم می توان مرال، شوکا، پلنگ، گرگ، گراز،
خرس قهوه ای، روباه سردم سیاه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن و
اسبچه خزر را نام برد.
اهمیت جنگل های هیرکانی تنها از بعد قدمت آن نیست بلکه این جنگلها علاوه بر تامین اکسیژن، در ذخیره
مقادیر بسیار زیاد آب، حفاظت از بافت خاک و جلوگیری از جاری شدن سیل نقش بسیار مهمی دارند.
اما آنچه که علی رغم ثبت جهانی یونسکو حیات این موزه زنده را تهدید می کند و نابودی آن را به دنبال دارد،
بهره وری بی رویه از منابع چوب و قطع درختان برای ساخت و ساز و استفاده در صنایع چوب، دفن زباله ها،
احداث سدها و بزرگراه هاست که کمر به نابودی یکی از کهن ترین جنگل های جهان بسته است
فراخوان
 دعوت از ۱۰ هنرمند شاخص حوزه تجسمی جهت شرکت در اجرای پروژه و ...)کامل شود(
هنرمندان مدعو: بهنام کامرانی، مهدیه ابوالحسن، نگار فرجیانی، تکتم همتی، الهه مقدمی، مجید
ضیایی، محمود مکتبی، مهسا کریمی زاده، مریم مهری، تهمینه میر مطهری، زیبا پشنگ، حسن غفاری،
فریده شاهسوارانی، حمید فاتح
 فراخوان حضور در کارگاههای مبتنی بر زیست بوم جنگل و ...)کامل شود(
رهيافت
 نتيجهى فرا ملی اين پروژه در قالب عكس، فيلم و كتاب ثبت مى شود .
 آثار به صورت دائمی در وب سایت پرسبوک به نمایش گذاشته خواهند شد.
شرایط شرکت در کارگاه ها
 ھنرمندان ایرانی جهت شرکت در کارگاه ها رزومه و مجموعه ای ازآثار قبلی خودرا نیز در یک فایل پی
دی اف تا تاریخ ۲۰ مهر برای ایمیل دبیرخانه پرسبوک به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال می
کنند.
 - به دلیل اینکه که برگزاری این کارگاه ها و پروژه ی هنرمندان نیز مکان محور است، مواد مصرفی مورد
نیاز ھنرمند به عهده خود ھنرمند خواهد بود. با توجه به اینکه جنگل بستر اجرای آثار است، مواد
مصرفی نباید هیچگونه آسیبی به طبیعت وارد کند .
 از آنجا که ظرفیت هر کارگاه بیش از ۲۵ نفر نیست و در دو نوبت صورت می پذیرد، هنرمندان ملزم به
انتخاب ۲ کارگاه مرتبط در چهار روز اول می باشند. کارگاه های مرتبط در جدول برنامه قید خواهند شد.
چنانچه هنرجویانی می خواهند از کارگاه های نوبت دوم نیز بهرمند شوند، کارگاه های نوبت دوم و
سوم نیز جداگانه ثبت نام میگردند .
نحوهی برگزاری
 اقامت در فضای برگزاری پروژه از تاريخ ۷ تا ۱۵ آبان ۹۸ در بومگردی مرسیسی در روستای درزیکلا
در این مدت یک هفته ای علاوه بر تشکیل کارگاه ها ،هنرمندان مدعو به اجراهای محیطی آثار هنری
خود خواهند پرداخت .سعی بر آن است که با فرهنگ بومی ساکنان حاشیه هیرکانی، تجربه جنگلبانان،
مراسم خاص این منطقه جهت حفظ و نگهدار ی درختان، نوع تغذیه طبیعی و او رگانیک برخاسته از
شیوه زندگی، آشنا شده و ره آورد سفر خود را بگونهای بینا رشتهای به شکل آثار هنری متفاوت به ثبت
برسانیم .
 تا تاریخ ۲۰ بهمن ۹۸ طرح های نهایی ملهم از شرایط همزیستی، دریافتها و کاوش ها بصورت شخصی
یا گروهی از هیرکانی را اجرا کرده و آثار نهایی با مشاوره ی اساتید کا رگاه ها و کیوریتور پروژه جهت
نمایش عموم انتخاب می شوند .
 ماحصل منتخبی از این کارگاه به همراه تصاویری از اجراهای محیطی هنرمندان مدعو در یک )کتاب
هنرمند - artists-book) ، مستند سازی می گردند . و تواما با پخش فیلم مستند این رویداد در یکی از
فضاهای فرهنگی تهران و ساری به نمایش در می آید .
کارگاه ها و مباحث، چهار روز اول :
 جنگل شناسی هیرکانی/ سه شنبه ۷ آبان / ساعت ۹ تا ۱۲
 دکتر بهنام کامرانی/ طراحی امروز/ سه شنبه ۷ آبان /ساعت ۱۴ تا ۱۸
 دکتر بهنام کامرانی/ عنوان مبحث: آرتیست بوک یا اسکیچ بوک/سه شنبه ۷ آبان/ ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰
 مهدیه ابوالحسن/ ساخت کاغذ خلاق ) برگ، گیاه، کاغذهای بازیافتی و رنگهای طبیعی( /چهار شنبه ۸
آبان/ ۹ تا ۱۲:۳۰ - ۱۴ تا ۱۸
 تکتم همتی/ عنوان مبحث: گونه های گیاهان هیرکانی در پارچه های بازیافتی /چهار شنبه ۸ آبان/
ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰
 تکتم همتی/بازیافت پارچه /پنجشنبه ۹ آبان/ ۱۰ تا ۱۳ - ۱۴ تا ۱۸
الهه مقدمی/عنوان مبحث: ؟ /پنجشنبه ۹ آبان /ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰
 الهه مقدمی/ چاپ دستی/جمعه ۱۰ آبان/ ۹ تا ۱۲:۳۰ - ۱۴ تا ۱۸
کارگاه ها و مباحث/ دو روز دوم :
 حسن غفاری/ عکاسی و بوم شناسی هیرکانی/شنبه و یکشنبه ۱۱ و ۱۲ آبان / ۹ تا ۱۲:۳۰ - ۱۴ تا ۱۸
کارگاه ها و مباحث/ دو روز سوم
 محمود مکتبی/عنوان مبحث: چرا در ایران هنر زیستمحیطی نداریم؟/ یکشنبه ۱۲ آبان/ ساعت ۱۹
تا ۲۰:۳۰
 محمود مکتبی/فلسفه و اجرای هنر زیستمحیطی/دوشنبه و سه شنبه ۱۳ و ۱۴ آبان / ۹ تا ۱۲:۳۰ - ۱۴ تا
۱۸
 مجید ضیایی/ تجربههایی پیرامون هنر مشارکتی و پروژههای مکان-ویژه/ سه شنبه ۱۴ آبان، ساعت ۱۹
تا ۲۰:۳۰
نشست های تئوری با دعوت از منتقدین و اساتید صاحب نظر بصورت پنل های دو یا سه نفره در یکی از مراکز
فرهنگی ساری به تاریخ ۱۵ آبان برگزار خواهد شد .

 

پرسبوک

زیر مجموعه ها