ارکستر ملی ایران برای نخستین بار به مازندران می آید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: برای نخستین بار در تاریخ مازندران، ارکستر ملی ایران پنجم مردادماه در ساری برنامه اجرا می‌کند.

به گزارش ایسنا مازندران، احد جاودانی با اشاره به حضور ارکستر ملی ایران برای نخستین بار در مازندران، اظهار کرد: این اجرا برای نخستین بار با همکاری مشترک بنیاد رودکی، انجمن موسیقی مازندران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان، خوانندگی محمد اصفهانی و با حضور 60 نوازنده برجسته کشور به عنوان یک حرکت بزرگ فرهنگی، در ساری به اجرای برنامه می پردازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اهمیت این برنامه برای افزایش سطح علاقه مخاطبان به موسیقی خاطرنشان کرد: حضور ارکستر ملی در مازندران موجب ارتقای سطح فرهنگ موسیقی در این استان می‌شود.

جاودانی به پویایی و آغاز دوباره ارکسترهای ملی و سمفونیک در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: احیای این ارکسترها پس از سال ها بی توجهی رهاورد ارزنده ای برای جریان موسیقی در کشور است.

وی از تدبیر وزیر ارشاد و بنیاد رودکی برای نواخته شدن سازهای ارکستر ملی ایران در استان‌های کشور تشکر و اظهار کرد: این رویکرد موجب توسعه فعالیت‌های هنری و ایجاد فرصت مناسب برای علاقمندان به موسیقی در استان‌ها می‌شود.

 

منبع:ایسنا

کنسرت حامد همایون در محمود آباد

شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا برگزار می کند

کنسرت حامد همایون در محمود آباد

حامد همایون که 31 فروردین مهمان مردم مازندران بود و در ساری با اسقبال پرشور هوادارانش مواجه شد اینبار آلبوم پرطرفدار دوباره عشق را در محمود آباد بروی صحنه می برد این کنسرت قرار است یکشنبه 11 تیرماه در سالن دنیز کیلومتر 8 جاده آمل به محمودآباد در سانس های 18:30 و 21:30 برگزار شود. دوستداران این خواننده پرطرفدار می توانند بلیت های کنسرت را از سایت  www.3670.ir و یا از مراکز فروش ما به شرح زیر تهیه کنید:

محمودآباد، خانه و کاشانه:01144735533

ایزدشهر خانه و کاشانه :01144533159

نور، خانه و کاشانه :01144512122

نوشهر،خانه و کاشانه:01152321089

بابل، جام جم:01132324240

آمل، شهر کتاب:01144241155

قائمشهر،بامبو:01142243860

ساری، مهرآوا: 01133300698

 

تلفن روابط عمومی:09117903100

 

 

برگزیدگان بخش پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران محمدابرهیم عالمی و بهمنیار شریفی

دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که از ششم تا نهم تیرماه در نقاط مختلف استان کرمان برگزار شد. این دوره در دو بخش موسیقایی و غیر موسیقایی (هنرهای موسیقی محور ) برگزار شد.این دوره جشنواره در دو بخش موسیقیایی و غیر موسیقیایی (هنرهای موسیقی محور) برگزار شد.
این جشنواره که در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار شد که منظومه خوانی بخش رقابتی آن را شکیل میداد. و 86 هنرمند از سراسر ایران شرکت کردند.
اختتامیه این جشنواره در 9 تیرماه در کرمان برگزار شد که برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند
بهمنیار شریفی و محمد ابراهیم عالمی از مازندران هم در بخش پژوهشگران برگزیده این جشنواره شدند.
شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا این موفقیت را به هردو عزیز هنرمندان مازندران صمیمانه تبریک می گوید

نخستین جلسه‌ شورای سیاستگذاری دومین جشنواره موسیقیِ «لیلم» برگزار شد

نخستین جلسه‌ شورای سیاستگذاری دومین جشنواره موسیقیِ بومیِ البرزنشینان «لیلم» در دفتر احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازاندران برگزار شد.
به گزارش دبیرخانه دومین جشنواره موسیقی بومی لیلم، نخستین جلسه‌ شورای سیاستگذاری دومین جشنواره موسیقیِ بومیِ البرزنشینان «لیلم» در روز چهارشنبه (24 خرداد) به ریاست احد جاودانی و با حضور محمد غلامی، عسگری آقاجانیان میری، کیوان پهلوان، محمد ابراهیم عالمی، بهمنیار شریفی، جمشید قلی‌نژاد، علی‌اکبر نوروزی، نبی‌اله احمدی، سید بیژن معافی مدنی و سید رضا عمرانی‌نسب برگزار شد و پیرامون روند برگزاری جشنواره‌ امسال و برنامه‌های پیش رو به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

اولین دوره جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلِم با هدف ارتقای فرهنگ موسیقی بومی، شناسایی و جذب استعدادهای ناشناخته¬ی حاشیه‌ی البرز، آشناکردن مردم این منطقه با موسیقیِ سرزمین‌شان، ایجاد فضایی پویا و بانشاط در منطقه و گردهم آوردن هنرمندان و هنردوستان در کنار یکدیگر شکل گرفت.

فراخوان شرکت در جشنواره موسیقی لیلم از (١١ اردیبهشت ٩٥) در آموزشگاه¬های موسیقی و مراکز فرهنگی، هنری و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای استان¬های مازندران، گیلان و گلستان توزیع شد؛ همچنین از طریق وبسایت جشنواره (www.lilemfest.com) و صفحات جشنواره در فضای مجازی انتشار یافت.

ثبت نام از متقاضان شرکت در جشنواره به صورت اینترنتی و حضوری تا (٨ تیر ٩٥) ادامه یافت. در این مدت گروهی جهت کشف استعدادهای بکر و جوان و کمتردیده شده به روستاهای دورافتاده¬ استان مازندران رفته و از هنرمندان آن مناطق آثارشان را ثبت و ضبط کردند.

برنامه‌های جشنواره شامل دو بخش رقابتی و جنبی بود و در صبح‌ روزهای( ٢٩، ٣٠ و ٣١ تیر ٩٥ )، از ساعت (٩ تا ١٤) در سالن هلال احمر ساری برگزار شد.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی بومی مازندران «لیلِم» با حضور گسترده هنرمندان سراسر استان و مسئولین، و با حضور رایگان شهروندان ساروی، در روز جمعه (١ مرداد ٩٥ ) از ساعت (١٨ تا ٢١) در آمفی تئاتر هلال احمر ساری برگزار شد و منتخبین رشته‌ها و گروه‌های راه یافته به بخش رقابتی معرفی شدند.

در همین راستا شرکت فرهنگی هنری «نسیم مهرآوا» در نظر دارد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، دومین دوره‌ این جشنواره‌ را با گستره‌ منطقه‌ای و با حضور استان‌های حاشیه البرز

(مازندران، گلستان، گیلان، سمنان و بخش‌هایی از تهران) در گاه‌ شمار (١٣ تا ١٦ شهریورماهِ ١٣٩٦) در شهرهای ساری، سوادکوه، بهشهر، نوشهر و سمنان برگزار نماید.

 

پرده آخر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان

به گزارش ایرنا، دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان این وزارتخانه و استان، فرماندار کرمان و هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی برگزار شد.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین از برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان ابراز خرسندی و ابراز امیدواری کرد: نسل آینده این میراث گرانبها را حفظ کند.
علی مرادخانی با بیان اینکه موسیقی نواحی حوزه بسیار گسترده ای دارد افزود: امیدواریم این جشنواره بیش از این فراگیر شود هر چند اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است.
وی با اشاره به رواج موسیقی نواحی فارسی در کشورهای مختلف دنیا تصریح کرد: امیدواریم در سالهای آینده شاهد حضور هنرمندان کشورهای مختلف در این جشنواره باشیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امیدواریم این جشنواره هنرمندان خوبی در عرصه موسیقی نواحی معرفی کند و در سال جاری تعدادی از هنرمندان به جشنواره های کشورهای دیگر اعزام شوند و این سیاست ما در این حوزه است.
وی افزود: استعدادهای بسیار زیادی از موسیقی نواحی در کشور ما وجود دارد و موسیقی نواحی موسیقی هویتی ما است.
مرادخانی تاکید کرد: از همه مسئولان استان کرمان و دست اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی نواحی که برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد هنری زحمت کشیده اند قدردانی می کنم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز گفت: حضور هنرمندان موسیقی نواحی در کرمان موجب شادابی و نشاط این استان شد.
محمدرضا علیزاده افزود: این دوره از جشنواره از کیفیت بالاتری نسبت به دوره سال گذشته برخوردار بود.
وی تصریح کرد: انسجام و بالا رفتن کیفیت امور اجرایی با برون سپاری امور به بخش خصوصی یکی از ویژگی های دهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: فعالیت و مشارکت جدی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی با حضور انجمن موسیقی، هنرمندان و اصحاب موسیقی ویژگی دیگر این جشنواره بود.
وی مردمی بودن این دوره از جشنواره را ویژگی دیگر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ذکر کرد و افزود: برنامه های این جشنواره همزمان با شهر کرمان در 9 شهرستان دیگر استان با همت فرمانداران برگزار شد.
علیزاده با بیان اینکه 86 هنرمند از سراسر کشور در دهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان حضور داشتند اظهار کرد: در این دوره 39 برنامه در بخش راویان اصالت و 40 ساعت برنامه اجرای عمومی در قالب 36 گروه برگزار شد و مهمانانی از کشورهای آلمان، ترکیه و افغانستان در این جشنواره حضور داشتند.
وی بیان کرد: 15 نفر از پیشکسوتان موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره به اجرای برنامه پرداختند.
علیزاده با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از برنامه های دهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان بعمل آمد افزود: 35 هزار نفر در سراسر استان کرمان از برنامه های جشنواره دیدن کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: از همراهی تمام مسئولان و دست اندرکاران اجرایی جشنواره به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار کرمان در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از جشنواره موسیقی نواحی تشکر می کنم.
وی گفت: چند ویژگی در جشنواره نواحی امسال وجود دارد که نسبت به دوره قبل دارای تفاوت هایی است و این مرهون شورای سیاستگذاری استان و دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که واقعا جشنواره با کیفیتی را برای این دوره رقم زد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مشارکت جدی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی کشور بود که امسال به همت انجمن موسیقی کرمان فعال شد و این نکته بسیار ارزشمندی است.
وی تصریح کرد: امیدوارم چنین استقبال قابل توجهی با تلاش خدمتگزاران حوزه فرهنگ و هنر استان کرمان به نحوی برنامه ریزی شود که استان کرمان میزبان خوبی برای جشنواره موسیقی نواحی کشور در دیار کریمان طی دوره های آینده باشد.
دبیر علمی دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز گفت: موسیقی یکی از وجوهی است که فرهنگ‌ در آن نمود پیدا می کند.
احمد صدری افزود: به دلیل اینکه منظومه ها هویت تاریخی ایران هستند در این دوره موضوع رقابتی جشنواره منظومه خوانی تعیین شد.
وی بیان کرد: در جلسات قبل از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نگاه خاصی به بحث پژوهش در رابطه با منظومه خوانی شد که بسیار مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت.
وی گفت: در بخش راویان اصالت و بخش مسابقه به دلیل کمبود منابع مالی تعداد افراد کمتری دعوت شدند تا بتوانیم کیفیت بالاتری با حضور جوانان در جشنواره شاهد باشیم.
دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان گفت: در این جشنواره توجه ویژه ای به پیشکسوتان شد و سعی کردیم از پیشکسوتانی که کمتر در جشنواره ها شرکت کردند استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: فرهنگ مجموعه هم بسته ای از دانش های مکتوب است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و زمانی به فرهنگ خودمان پشت کنیم هیچ حرکتی نمی توانیم انجام دهیم اما وقتی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم و بتوانیم با فرهنگ جهانی گفت و گو کنیم می توانیم وارد مناسبات ارشمند جهانی شویم.
وی گفت: به هر حال امیدوارم این دوره از جشنواره ها تذکری باشد که به این نوع موسیقی توجه کرده و بتوانیم از این فضای ارزشمند به آرامش دست پیدا کنیم.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران توسط مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره قرائت شد.
در پیام سیدرضا صالحی امیری آمده است، '‎بسم الله الرحمن الرحیم؛ ‎هنر فرصتی تعالی بخش و پنجره ای گشوده رو به گستره وارستگی و آرمانجویی آدمی است.
این پیام می افزاید: هنر روایت شایستگی ها، ارزشها، و هنجارهای والا در جغرافیای وسیع فرهنگ انسانی است.
در ادامه آمده است، هنر موسیقی نیز از جلوه های تلاش و پویش دیر پای مردمان برای روایت شوق آفرین زیبایی و کمال است هنری که هزاران سال است به لطافت و تاثیر، راه پیدا و پنهان خود را از میان اقوام و سرزمینهای مختلف نسل به نسل همچون جویباری آرام و صبور باز کرده و به امروز رسیده است.
این پیام می افزاید، ‏‎موسیقی نواحی ایران در این میان تافته ای ممتاز تر و دلنوازتر بشمار می آید و ره آورد و میراثی کم نظیر از تار صداقت، اصالت، و هویت و پود صمیمیت، زیبایی و پویایی و در رنگارنگی از معنا حقیقت و اسطوره. جلوه ای که به موسیقی صرف اکتفا نمی کند و شعر، نکته، پند و فضیلت را در منشوری از نغمه، نوا، سکوت و تنیده در آیین، رسوم، شادمانه ها، سوگواره ها و حماسه ها، به وسعت رنگین کمان اقوام این سرزمین کهن، به گوش همگان می رساند، در نقل پیشکسوتان گرانقدر برنشسته تا نوجویایی مشتاق و ایستاده که در آوا و نوایشان پیام یکتا پرستی صلح و امید را در سایه سار هویت و اصالت نجوا می کنند.
این پیام می افزاید، ‏‎دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ضمن توجه دادن به حفظ مواریث و گنجینه های معنوی این مرز پرگهر، طرحی نو برای نسل امروز و آینده ایران اسلامی ارائه می دهند که شاخسار بلند هنر اهالی نجیب این عرصه، هر روز با انگیزه و نشاط بیشتر افق های روشن خود را نظاره گر خواهد بود.
وی در پایان آورده است، ‎از همه دست اندرکاران این رخداد ملی صمیمانه سپاسگذاری می کنم.'
در این آیین که با حضور علاقه مندان موسیقی همراه بود، گروه های منتخب موسیقی نواحی به اجرای برنامه پرداختند.
در پایان پس از قرائت بیانیه پایانی هیات داوران جشنواره، از برگزیدگان دهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در کرمان با اهدای جوایز و لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.
برگزیدگان بخش پیشکسوتان دهمین جشنواره موسیقی نواحی به قرار زیر معرفی شدند،
حسینعلی قدمی (استان مرکزی)، حبیب الله حدادیان (خراسان رضوی)، حق رضا فطری (همدان)، خداداد زنگشاهی (سیستان و بلوچستان)، گلاب علی داوودی (زنجان)، کریم کریمی (خراسان رضوی)، علی غلامرضایی (خراسان رضوی)، طواق سعادتی (گلستان)، گرامی افشار (کرمان)، فیض الله قره خانی (خراسان رضوی)، هوشنگ کردستانی (کرمان)، حسن امینی (آذربایجان غربی)، موسی ملک حسینی (گلستان)، علی حسین قنبری (گلستان).
* در بخش پژوهشگران برگزیده؛ احمد ملکی از آذربایجان غربی، فاروق رحمانی از سیستان و بلوچستان، منوچهر تتری از ایلام ، سید احمد حسینی از گلستان، بهمن شریفی از مازندران، محمد عالمی از مازندران معرفی شدند.
* در بخش گروه ها و هنرمندان برگزیده؛ علیرضا محولاتی از خراسان رضوی ، شهرستان کاشمر، حسن کوهی از سیستان و بلوچستان ،شهرستان سرباز ( نوازندگان همراه : ابوبکر زرد کوهی، جلال بلوچ زهی ، مهدی اصلاح علی آبادی از خراسان رضوی، شهرستان قوچان ، مظاهر حدادیان از خراسان شمالی شهرستان فاروج ، ابراهیم تیموری از خراسان رضوی ، شهرستان تربت جام ( نوازنده همراه : مصطفی تیموری )، نیما شفیعی از کرمانشاه، شهرستان روانسر ( نوازنده همراه: تیمور ویسی )، صفرعلی رمضانی از گیلان شهرستان لنگرود ( نوازنده : محمدرضا عشقی )، علی شاه جوشن پور از کرمان ، شهرستان منوجان ( نوازنده همراه : غلامحسین نظری )، فریدون ایثاری از کرمانشاه ( نوازنده همراه : فرزاد بساط پور)، عبدالمجید مرادی و میثم شاعری از گلستان ، شهرستان ترکن صحرا ، سید جواد حسینی از گلستان ، شهرستان علی آباد کتول معرفی شدند.
بخش پایانی مراسم اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان با اجرای گروه موسیقی از استان لرستان با هنرمندی احسان عبدی پور نوازنده سرنا، حامد فیضیان نوازنده کمانچه و سام ابدالی نوازنده دهل همراه بود.
نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از هفدهم تا بیستم اردیبهشت سال گذشته در کرمان برگزار شد.

دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ششم تا نهم تیرماه در نقاط مختلف استان کرمان برگزار شد.

 

منبع:ایرنا

کتاب جستاری در موسیقی مازندران

کتاب جستاری در موسیقی مازندران به یادداشت بهمن یار شریفی، محمدابراهیم عالمی، ارسلان طیبی، مختار عظیمی 
این کتاب حاوی مقاله های گوناگون در پیرامون موسیقی مازندران است.
1-نگاهی به آواز کتولی
2-لله وا
3-دوتار
4- آسیب شناسی موسیقی مازندران
5- سازهای متداول در مازندران
6- پیوند و ارتباط موسیقی ردیف دستگاهی با موسیقی مازندران
7- اصطلاحات و ترکیبات در موسیقی مازندران
8- بررسی ساختار و درون مایه ی ترانه های محلی مازندران

 

پیشگفتار 

ایران، سرزمین رنگ های گوناگون قومی است. این تنوع در موسیقی نیز خود را نشان داده است که مازندران یکی از رنگ های این رنگین کمان موسیقی اقوام ایرانی است. به این سرزمین، اقوام مختلفی، به خاطر طبیعت رنگا رنگ و خاک حاصل خیزش، مهاجرت کردند.

کردها ، بلوچ،ترک ها و.....در دوره های گوناگون، از دیگر نقاط ایران یا به اجبار یا به اختیار به مازندران آمدند. به هر روی، همه ی مهاجران، فعلا خود را مازندرانی می دانند. اگر چه چهار قلعه ی عبدالملکی (منطقه بهشهر: روستاهای حسین آباد، زینوند، امیر آباد و زاغمرز) هم چنان زبان خود را حفظ کرده اند و آذری ها نیز با زبان خودشان تکلم می کنند.

طبیعی است که موسیقی این اقوام بر موسیقی مازندران تاثیر گذاشته، اما، آن چنان نبوده که موسیقی بومی منطقه را مسخ کند وتحت تاثیر خود، شاخصه های آن را تغییر دهد.

نباید از یاد ببریم که اقوام مهاجر، چنان با اهالی بومی، در هم آمیختند که تفکیک و باز شناسی آن، گاهی غیر ممکن است. البته، از هر قوم، طایفه، زبان، گویش و آوایی که بر آمده باشیم، از یک ریشه ایم.

برکسی پوشیده نیست که موسیقی کهن مازندران، ریشه در زندگی گالشان، چوپانان، کشاورزان و چاروا داران دارد. چوپانی که در دامنه یا دشت، با گوسفندان خود، همدم می شود و با اصواتی، گوسفندان را به چرا وا می دارد و یا به سوی آغل می خواند، گالشی که در قلب جنگل، گاو و گوسفندان را به چرا وا می دارد و یا به سوی آغل می خواند، گالشی که در قلب جنگل، گاو و گوساله ی خود را با نام "برار،برار" (برادر)، "مار مار"(مادر) و "دتر دتر"(دختر) با آواز می خواند و نوازشش می کند، کشاورزی که در شالی زار، گندم زار و...برای به بار نشستن محصولش، شعر ها می سراید و می خواند و چارواداری که در میان جنگل، کو و دشت با آواز، راه طولانی را کوتاه می کند همه، در پیدایش ،شکل گیری و تکامل موسیقی مازندران دخیل بوده و سهم داشتند.

نغمه ها و آواهایی که از گذشته به ما به ارث رسیده، از این جا و آن جا، هنگام استراحت، در آیین ها و مراسم سنتی (عروسی ها، نوروز، شب نشینی ها، کشتی لوچو و......)و از کار دام پروری برخاسته است. 

موسیقی مازندران، چه در بخش آوازی و چه در بخش سازی، دارای ساختار خاصی است که ویژه ی موسیقی این منطقه می باشد.

آن شاخص ها و عناصر ی را که در پایه های ساختار آن دخیل هستند، می توان: نوع ترکیب نغمه ها، نحوه ی ایست ها، اوج و فرود آن، چگونگی تزیین، فواصل، ریتم ، نوع صداد هی ساز ها و حتی کیفیت صوتی آواز خوانان ، برشمرد. اگر در نام گذاری قطعات سازی موسیقی مازندران ، به ویژه لله وا ، کمی دقت و تامل شود، کاملا آشکار است که نام گذاری ها بر اساس حالت و حرکت گوسفندان یا چوپانان، مانند " مش حال" و " کردحال" ویا بر پایه ی موقعیت مکانی ، مانند " کمر سری" می باشد. " کردحال" ، و یا بر پایه ی موقعیت مکانی ، مانند (کمر سری) ، می باشد. اما، در ترانک ها (کیجا جان) فرق دارد. به طوری که عنوان های ترانک ها، از ترجیع بند آن گرفته می شود، مانند روبابه جان ، بانو جان، طیبه جان و.... 

توضیح این نکته ضروری ست که اگر بخواهیم ، موسیقی دشت مازندران را توضیح این نکته ضروری ست که اگر بخواهیم، موسیقی دشت مازندران را با کوهستان آن مقایسه کنیم، باید ویژگی های آن دو را در موارد زیر بیان کرد: 

1. موسیقی کوهستان، تیز تر، خشن تر و حماسی تر از دشت است.در واقع ، موسیقی دشت ، ملایم تر و لطیف تر از کوهستان است.

2. موسیقی دشت، به لحاظ انباشت ثروت و ارباب رعیتی و جنگ ها ، دارای حزن و اندوه بیش تر و متنوع تر است.

محمد ابراهیم عالمی

زیر مجموعه ها