20 اردیبهشت ماه زادروز استاد محمدعلی کاظمی

شاعر که باشی کوه هم برایت حرف میزند،شاعر که باشی میشوی هم سخن باسنگ،تا ناله اش راتا صدای خوشش را بشنوی وترجمه کنی....شاعر که باشی کوه برایت سخن سرمی دهد....."دومبه چکل ته حال و کار خانه هسته"شاسنگ به هندا کولک جار هسه...."اگر قرار باشد شاعران براساس طبیعت محتوا بندی شوند سید محمد علی کاظمی را باید شاعر کوه ویا بهتر است شاعر چکل نامید.محمد علی کاظمی متخلص به "شروین" بیستم اردیبهشت سال1330 درروستای سنگده متولد شد در سال 1349 دیپلم ریاضی خود را از دبیرستان رازی قائمشهر گرفت ودر سال 1354 موفق به دریافت فوق لیسانس مهندسی برق از دانشکده فنی تبریز گردید.سپس به کار پرداخت و مدیر کارخانه فرش زهره تبریز گردید و یک سال بعد رئیس کارگاه تراکتور سازی تبریز(1356) شد.سال 1357رئیس کارخانجات تولیدی الکترونیکی شد (تا 1359) ،سپس رئیس کارگاه تولیدی شهرک اکباتان تهران (1361-1360) گردید.از سال 1362 مدیر عامل شرکت مهندسی باد نیرو شد(تا 1370).از سال 1373 به عنوان مشاور اداره کل آموزش و پرورش مازندران ودبیر دبیرستان وهنرستنانهای قائمشهر و ساری به کار ادامه داد.او هرگز از نوشتن و سرودن غافل نبود و آثار زیادی را مکتوب نمود است که عبار تند از:آدم ها در زمستان (رمان)(1350)،تاریخ حماسی مازندران از گشنسبیان تا حمله ،عراب(1354-1357)،چکل(1354)،کتاب فنی تعمیر اتومبیل(1355)،یمان بیاوریم به طبیبان عصر خویش (طنز)(1356)،دیوان شعر آینه های شکسته (1363)،دیوان شعر مراثی طف(1356)،موریانه ها از درون می تراشند(1368)،کیشی یف(غربت انسان تک ساحتی)(1371)،کتاب درسی نساجی سال سوم هنرستان(1371)،ذوالفقار کربلا-سال1373 ،عالم دوم ماورالطبیعه در دو جلد،انتظار(مهدویت)،کتاب خاطرات.اودر سال 65-64 اثری تحقیقاتی در مورد مسائل فوق طبیعت و متافیزیک رادر 800 صفحه تحت عنوان «عالم دوم»به نگارش در آورده است.دو کتاب معروف وی «دائره المعارف سادات » و «نخبگان میانه هرم»است که بیش از یک دهه نگارش آن به طول انجامید.استاد کاظمی سال54 منظومه «چکل» را سرود این منظومه را علاقمندان به شعر بومی پذیرفتند و بسیاری حفظش نمودند و اشعار چکل را آیینه زندگی بومی خود قلمداد نمودند. طوری که بسیاری وی را با نام «چکل» می شناسند.استاد کاظمی از محضر بزرگان زیادی چون آیت الله طالقانی ، شهید مطهری ، دکتر شریعتی ،آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله حسن زاده آملی نیز برخوردار بوده است و در مقطعی از مبارزات سیاسی  همان دوران مجبور به گوشه گیری و انزوار شد.مصاحبت با شاعران بزرگی چون احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث،محمد حسین شهریار و دکتر قدسی وتجربیاتی که ازاین رهگذر دست یافت ، موجب انگیزه های تازه ای در سروده های وی گردید.در خصوص مجموعه حماسی و ماندگار «چکل »باید گفت:این منظومه سرشار از آداب و رسوم و باورها و شیوه زندگی مردمی است که در مرحله گذر به مدرنیته به گذشته هایش می نگرد و نگران از دست دادن داشته های میراثس خویش است.چکل اگر چه نام کوه است اما بازتاب دهندهی صدای اهالی دشت نیز هست.اگر چه کار شاعرحفظ واژه و ابزار و آداب ورسوم نیست اما به منظومه چکل می شود نگاهی شاعرانه هم داشت چرا که شاعر نگاهی تحلیلی به فرهنگ خویش دارد و فراز های شاعرانه ای با محتوای تمثیلی به کار خویش داده است.استاد کاظمی تاریخ منظوم مازندران رادر قالب وزن شاهنامه سروده است.

آلبوم امیر و گوهر تازه ترین کار استاد احمد محسن پور

آلبوم موسیقی مازندران امیر و گوهر آخرین اثر زنده یاد احمد محسن پور که در مراسم اولین یادبود ایشان رونمایی شد این آلبوم با تلاش فرهنگخانه و مشارکت شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا منتشر شده است

بخش مهمی از موسیقی اقوام ایرانی مبتنی بر داستان پردازی های خنیایی است. اصلی ترین آوازها و لحن ها با شتاب و دوره های مختلف ، بر مبنای تمی واحد و بر مدار روایت یک داستان از سوی خنیاگران قومی به اجرا در می آید. این شیوه از بیان روایات موسیقایی، قرن ها یکی از اصل ترین فرم های خنیانگر بوده که طی چند دهه ی گذشته رفته رفته به فراموشی سپرده شد. تنها شمار معدودی از بخشی های کرمانج و ترکمن ،بیت خوان های کرد، عاشیق های ترک زبان، و شاعر های بلوچ به این شیوه ی خنیاگری وفادار مانده اند. در مازندران نظام شکارچیان و سید علی اصغر هاشمی جویباری آخرین خنیاگرانی بودند که به این فرم از موسیقی تسلط داشته و داستان هایی چون منور و درویش ، صیاد و آهو ،کافر مسلمان،طالبا یا طالب طالبا ،مسکین و.........را اساس بیان رپرتوار خود قرار می دادند.از جمله مشهور ترین داستان های خنیایی مازندران ، منظومه امیر و گوهر است. پرسناژ اصلی این داستان امیر، شاعر نیمه افسانه ای مازندران است که اشعار امیری منسوب به او است. این داستان تغزلی که با رنگی از حکمت، عرفان و تشیع همراه است، دست کم طی چند سده ی اخیر یکی از حکایات محبوب میان مردم مازندران و برخی فرهنگ های همجوار بوده است. شعر خوانان و خنیاگران بومی با شوری وصف ناشدنی این داستان خنیایی را در دورهم نشینی ها و نشست های شبانه با نقل و آواز می خواندند. زنده یاد استاد احمد محسن پور با درک عمیق خود از ساختار های اصیل موسیقی مازندران و سنن خنیایی این منطقه به اهمیت رپرتوار یاد شده پی برده و با استفاده از قدیمی ترین راویان ،اقدام به باز سازی شعر و موسیقی این منظومه ی در حال فراموشی نمود. ایشان با همکاری هنرمند و خواننده ی صاحب سبک، آقای حسین علمباز آخرین کار ماندگار خود را به عنوان یکی از مهم ترین منابع موسیقی داستانی تبرستان و مازندران به یادگار گذاشت.

مرکز پژوهش های فرهنگخانه ی مازندران 

جهانگیر نصری اشرفی

ربنای استاد شجریان ثبت ملی شد

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، لوح ثبت‌ ملی دعای مشهور به «ربّنا» با اجرای محمدرضا شجریان را به همایون شجریان، فرزند این هنرمند اهدا کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، عصر روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) در نشستی که با حضور همایون شجریان و سهراب پورناظری در محل دفتر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد، زهرا احمدی‌پور گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان، ربّنای استاد محمدرضا شجریان که یکی از میراث‌ ناملموس فرهنگی کشور است ثبت ملی شده است.

معاون رئیس‌جمهوری با آرزوی سلامت و طول عمر برای این هنرمند افزود: استاد شجریان یکی از سرمایه‌های ملی ایران است و سازمان میراث‌فرهنگی به‌ دلیل علاقه و اهمیتی که مردم ایران برای ربنای شجریان قائل هستند و خاطرات‌شان در ماه مبارک رمضان با این نوای آسمانی گره خورده است، اهتمام خود را معطوف به ثبت این اثر در فهرست میراث ناملموس کرد.

«ربّنا» یکی از آثار استاد محمدرضا شجریان و شامل ۴ دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند. این اثر در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شده و برای مدت ۳۰ سال، جزء برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده‌است.

بنا به گفته محمدرضا شجریان، انگیزه اصلی او از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده‌است.

شجریان ربّنا را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی (مدولاسیون یا راه‌گردانی) سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و سپس به سه‌گاه برمی‌گردد. ربّنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام «به‌یاد پدر» ضبط کرده، منتشر شده است.

این اثر با شماره ١٣٩٦در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شده است.

 

 

منبع:ایسنا

مراسم تولد استاد محمدعلی کاظمی و محمدابراهیم عالمی

20 اردبیهشت ماه زادروز استاد محمد علی کاظمی (شروین) شاعر چکل و 22 اردبیهشت ماه زادروز محمد ابراهیم عالمی خواننده خوش صدای این دیار است اهالی مهر آوا به مناسب تولد این دو بزرگوار و پیشکسوت موسیقی مازندران به همراه جمعی از هنرمندان در منزل دختر استاد محمد علی کاظمی (فروغ کاظمی) تولد این دو عزیز را جشن گرفتند در این مراسم استادان کیوس گوران، ابوالحسن خوشرو حضور داشتند آقای جلال محمدی ، محمود بتیار، مصطفی عالمی و....... نیز در این جمع بودند در ابتدا استاد گوران هدیه خود (گلستان سعدی) با یک دوبیتی زیبا از خودشان تقدیم به استاد کردند و شعری زیبا در وصف سعدی خواندند پس از آن استاد ابوالحسن خوشرو به همراه دوتار محمود بتیار دف نواخت و بعد از آن با صدای تار جلال محمدی و استاد خوشرو آوازی زیبا اجرا کردند بعد از اجرای استاد خوشرو کیک ها آورده شدند استاد کاظمی 66 ساله شد به گفته خود ایشان (جفت 6 آوردند)و محمد ابراهیم عالمی 52 ساله شد بعد از آن برای بار دوم استاد خوشرو به همراه تار محمود بتیار ولله وا مصطفی عالمی آواز زیبای دیگری اجرا کردند پس از آن به اصرار استاد کاظمی ،محمد ابراهیم عالمی  طیبه جان را اجرا کردند وبه یاد استاد احمد بختیاری (ته مله سنگتراشان) را خواندند و در آن مراسم استاد محمد علی کاظمی قسمتی از منظومه چکل را به همراه لله وا مصطفی عالمی خواندند در آخر خانم توران آرام به جمع اضافه شدند و تبریک خود را به این دو بزرگوار عرض کردند.

 

View the embedded image gallery online at:
http://mehrava.com/news.html?limit=6&start=42#sigProIda85223f6f9

جشنواره آوا و نوا در ساری

محمد مهدی ناطق در نشست خبری گفت برای نخستین بار در تاریخ مازندران جشنواره موسیقی ایرانی آوا و نوا در 11 رشته تکنوازی، تار، سه تار، کمانچه، تور، دف، دمبک، ویلون ایرانی و آواز در ساری برگزار می‌شود، اظهار داشت: این جشنواره از 29 دی فراخوان آن اعلام شده و 20 اسفند نتیجه گیری شد.
 
وی افزود: حدود 300 اثر از مازندران در رشته‌های مختلف بررسی شده است و 115 نفر به مرحله بعدی جشنواره راه یافتند.
 
دبیر نخستین جشنواره موسیقی ایرانی آوا و نوا با اشاره به اینکه این جشنواره 17 و 18 اردیبهشت از ساعت 10 صبح در سه سالن ارشاد و حوزه هنری برگزار می‌شود، تصریح کرد: برترین‌های جشنواره در مراسم اختتامیه ای تجلیل می‌شوند.
 
ناطق با بیان اینکه بخش آزاد جشنواره برای هنرمندان ساری ایجاد ومورد استقبال قرار گرفته است، افزود: اختتامیه این جشنواره در 21 اردیبهشت برگزار و نفرات برتر تجلیل می‌شوند.
 
وی با اعلام اینکه بودجه موسیقی در ارشاد ضعیف است و اصلا وجود ندارد و رنگ هیچ بودجه ای را نداریم، تصریح کرد: تنها اقدامی که از سوی خانه موسیقی ایران صورت گرفت، پوشش بیمه ای هنرمندان است.
 
این هنرمند مازندرانی با بیان اینکه کمک شهرداری ساری در حوزه فرهنگ و هنر بسیار عالی است، افزود: این نهاد عمومی توانست تاکنون دو میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و هنری هزینه کند.
 
ناطق با اشاره به اینکه ایجاد انگیزه در جوانان و نوجوانان شهر از اهداف جشنواره موسیقی مورد نظر است، گفت: هر اقدام فرهنگی بادی پشتیبانی دولتی و بودجه فرهنگی داشته باشد و تمام ادارات باید به مسیر فرهنگ و هنر و موسیقی ورود پیدا کنند.
 
دبیر جشنواره موسیقی آوا و نوا با بیان اینکه موسیقی در فضای حزن و شادی با انسان سر و کار دارد، افزود: کمترین توجهی به این هنر از سوی ادارات صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه شورای پنجم در کمیسیون فرهنگی نسبت به شناسایی و حمایت از آثار فاخر موسیقایی تلاش کند، تصریح کرد: دبیرخانه این جشنواره به صورت ثابت حفظ و در سال آینده به صورت گروه‌نواری حفظ خواهد شد.
 
ناطق با بیان اینکه جشنواره نخست در مازندران دارای آزمون و خطا بوده است، افزود: در مقطع کنونی از داوران بومی استفاده می‌کنیم و امیدواریم دبیرخانه کشوری موسیقی آوا و نوا در مازندران راه اندازی شود.
 
وی با اعلام اینکه در چهار سال گذشته کار در حوزه هنر دارای چالش‌هایی متعددی است، افزود: عدم شناخت و هماهنگی برخی مسئولان نسبت به فرهنگ و هنر سبب این اتفاقات شده است.
 
ناطق با اشاره به اینکه کمپین موزیسین‌های ساری را تشکیل دادیم، گفت: با ایجاد این کمپین قصد داریم انتخابات شورای موسیقی ساری را تشکیل دهیم.
 
وی با بیان اینکه بستر برای حضور هنرمندان بومی و موسیقایی در مازندران باید فراعم شود، تصریح کرد: تغییر نگاه مسئولان به فرهنگ و هنر سبب توسعه فرهنگی و هنری در جامعه نیز می‌شود.
 
سید مجید افضلی کارشناس مسئول معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ساری نیز با اشاره به اینکه حضور شهرداری ساری در فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیار متنوع شده است، گفت: برپایی جشنواره‌های تخصصی سبب رضایت هنرمندان شهرستان و استان شده است.
 
وی با بیان اینکه وزن موسیقی ملی در برنامه‌های موسیقی سنتی تقویت می‌شود، افزود: هشت کارگروه مرتبط با هنر را در حوزه هنری مازندران ایجاد کردیم و در مناسبت‌های مختلف از آنان حمایت می‌کنیم.
 
این مسئول معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ساری با اشاره به اینکه طیف گسترده ای از برنامه‌های شهرداری از پوشش‌های رسانه ای مغفول مانده است، گفت: شهرداری ساری آمادگی فعال‌تر شدن حضور رسانه‌ها در عرصه مختلف فرهنگی هنری هستند.
 
منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

زیر مجموعه ها