نخستین جلسه‌ شورای سیاستگذاری دومین جشنواره موسیقیِ «لیلم» برگزار شد

نخستین جلسه‌ شورای سیاستگذاری دومین جشنواره موسیقیِ بومیِ البرزنشینان «لیلم» در دفتر احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازاندران برگزار شد.
به گزارش دبیرخانه دومین جشنواره موسیقی بومی لیلم، نخستین جلسه‌ شورای سیاستگذاری دومین جشنواره موسیقیِ بومیِ البرزنشینان «لیلم» در روز چهارشنبه (24 خرداد) به ریاست احد جاودانی و با حضور محمد غلامی، عسگری آقاجانیان میری، کیوان پهلوان، محمد ابراهیم عالمی، بهمنیار شریفی، جمشید قلی‌نژاد، علی‌اکبر نوروزی، نبی‌اله احمدی، سید بیژن معافی مدنی و سید رضا عمرانی‌نسب برگزار شد و پیرامون روند برگزاری جشنواره‌ امسال و برنامه‌های پیش رو به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

اولین دوره جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلِم با هدف ارتقای فرهنگ موسیقی بومی، شناسایی و جذب استعدادهای ناشناخته¬ی حاشیه‌ی البرز، آشناکردن مردم این منطقه با موسیقیِ سرزمین‌شان، ایجاد فضایی پویا و بانشاط در منطقه و گردهم آوردن هنرمندان و هنردوستان در کنار یکدیگر شکل گرفت.

فراخوان شرکت در جشنواره موسیقی لیلم از (١١ اردیبهشت ٩٥) در آموزشگاه¬های موسیقی و مراکز فرهنگی، هنری و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای استان¬های مازندران، گیلان و گلستان توزیع شد؛ همچنین از طریق وبسایت جشنواره (www.lilemfest.com) و صفحات جشنواره در فضای مجازی انتشار یافت.

ثبت نام از متقاضان شرکت در جشنواره به صورت اینترنتی و حضوری تا (٨ تیر ٩٥) ادامه یافت. در این مدت گروهی جهت کشف استعدادهای بکر و جوان و کمتردیده شده به روستاهای دورافتاده¬ استان مازندران رفته و از هنرمندان آن مناطق آثارشان را ثبت و ضبط کردند.

برنامه‌های جشنواره شامل دو بخش رقابتی و جنبی بود و در صبح‌ روزهای( ٢٩، ٣٠ و ٣١ تیر ٩٥ )، از ساعت (٩ تا ١٤) در سالن هلال احمر ساری برگزار شد.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی بومی مازندران «لیلِم» با حضور گسترده هنرمندان سراسر استان و مسئولین، و با حضور رایگان شهروندان ساروی، در روز جمعه (١ مرداد ٩٥ ) از ساعت (١٨ تا ٢١) در آمفی تئاتر هلال احمر ساری برگزار شد و منتخبین رشته‌ها و گروه‌های راه یافته به بخش رقابتی معرفی شدند.

در همین راستا شرکت فرهنگی هنری «نسیم مهرآوا» در نظر دارد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، دومین دوره‌ این جشنواره‌ را با گستره‌ منطقه‌ای و با حضور استان‌های حاشیه البرز

(مازندران، گلستان، گیلان، سمنان و بخش‌هایی از تهران) در گاه‌ شمار (١٣ تا ١٦ شهریورماهِ ١٣٩٦) در شهرهای ساری، سوادکوه، بهشهر، نوشهر و سمنان برگزار نماید.

 

تشیع پیکر سارو به منزل ابدی اش

 مراسم تشیع و وداع با محمد رضا جعفری (سارو) – پس از گذشت 10 روز از خبر فوت وی و انتقال پیکر آن مرحوم از آلمان به ایران- صبح یکشنبه 21 خرداد برگزار شد. مراسم وداع ساعت 8:30 صبح با حضور هنرمندان و مردم هنر دوست ساری در سالن اداره ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری برگزار شد. مراسم با سخنان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد وی ضمن تشکر از همه حضار وهنرمندان گفت: "بزرگترین خدمت سارو عزیز فرامرزی کردن و معرفی هنر این مرز و بوم در اقصی نقاط دنیا تلاش ایشان در معرفی فرهنگ و هنر مازندران و پیشینه این استان در کشور های مختلف ستودنی است". در ادامه فاطمه محمودی شعری در وصف سارو عزیز خواندند و سپس جمشید قلی نژاد از تجربه هایش با سارو گفت و گفت: "سارو برای اولین بار موسیقی پاپ را با موسیقی بومی تلفیق کرد". پس از آن کلیپی از سارو با صدای نی جمشید قلی نژاد پخش شد در ادامه آقای سید هادی حسینی معاون حقوقی وزیر ارشاد به روی سن آمدند وی اظهار داشت: "نمی دانم یک معاون وزیر هم می تواند گریه کند یانه وبا اشک خاطراتشان با ساروی عزیز را بیان کردند". مجید رئیسیان نیز در ادامه قطعه زیبایی را باسنتور نواخت پس از آن برادر و پسر محمد رضا جعفری (سارو) به روی سن آمدند و در مورد سارو عزیز و خدمتش به فرهنگ و هنر این مرز بوم صحبت کردند مراسم وداع با پخش کلیپی از سارو به پایان رسید و پیکر وی از خیابان فرهنگ مقابل فروشگاه سارو صدا در میان جمعیت زیادی از هنرمندان تشیع شد و سمت آرامگاه ملا مجدالدین خانه ابدی برده شد و در آنجا به خاک سپرده شد.

 

 

 

View the embedded image gallery online at:
http://mehrava.com/news.html?limit=6&start=30#sigProIddc8591d30f

 

 

کتاب جستاری در موسیقی مازندران

کتاب جستاری در موسیقی مازندران به یادداشت بهمن یار شریفی، محمدابراهیم عالمی، ارسلان طیبی، مختار عظیمی 
این کتاب حاوی مقاله های گوناگون در پیرامون موسیقی مازندران است.
1-نگاهی به آواز کتولی
2-لله وا
3-دوتار
4- آسیب شناسی موسیقی مازندران
5- سازهای متداول در مازندران
6- پیوند و ارتباط موسیقی ردیف دستگاهی با موسیقی مازندران
7- اصطلاحات و ترکیبات در موسیقی مازندران
8- بررسی ساختار و درون مایه ی ترانه های محلی مازندران

 

پیشگفتار 

ایران، سرزمین رنگ های گوناگون قومی است. این تنوع در موسیقی نیز خود را نشان داده است که مازندران یکی از رنگ های این رنگین کمان موسیقی اقوام ایرانی است. به این سرزمین، اقوام مختلفی، به خاطر طبیعت رنگا رنگ و خاک حاصل خیزش، مهاجرت کردند.

کردها ، بلوچ،ترک ها و.....در دوره های گوناگون، از دیگر نقاط ایران یا به اجبار یا به اختیار به مازندران آمدند. به هر روی، همه ی مهاجران، فعلا خود را مازندرانی می دانند. اگر چه چهار قلعه ی عبدالملکی (منطقه بهشهر: روستاهای حسین آباد، زینوند، امیر آباد و زاغمرز) هم چنان زبان خود را حفظ کرده اند و آذری ها نیز با زبان خودشان تکلم می کنند.

طبیعی است که موسیقی این اقوام بر موسیقی مازندران تاثیر گذاشته، اما، آن چنان نبوده که موسیقی بومی منطقه را مسخ کند وتحت تاثیر خود، شاخصه های آن را تغییر دهد.

نباید از یاد ببریم که اقوام مهاجر، چنان با اهالی بومی، در هم آمیختند که تفکیک و باز شناسی آن، گاهی غیر ممکن است. البته، از هر قوم، طایفه، زبان، گویش و آوایی که بر آمده باشیم، از یک ریشه ایم.

برکسی پوشیده نیست که موسیقی کهن مازندران، ریشه در زندگی گالشان، چوپانان، کشاورزان و چاروا داران دارد. چوپانی که در دامنه یا دشت، با گوسفندان خود، همدم می شود و با اصواتی، گوسفندان را به چرا وا می دارد و یا به سوی آغل می خواند، گالشی که در قلب جنگل، گاو و گوسفندان را به چرا وا می دارد و یا به سوی آغل می خواند، گالشی که در قلب جنگل، گاو و گوساله ی خود را با نام "برار،برار" (برادر)، "مار مار"(مادر) و "دتر دتر"(دختر) با آواز می خواند و نوازشش می کند، کشاورزی که در شالی زار، گندم زار و...برای به بار نشستن محصولش، شعر ها می سراید و می خواند و چارواداری که در میان جنگل، کو و دشت با آواز، راه طولانی را کوتاه می کند همه، در پیدایش ،شکل گیری و تکامل موسیقی مازندران دخیل بوده و سهم داشتند.

نغمه ها و آواهایی که از گذشته به ما به ارث رسیده، از این جا و آن جا، هنگام استراحت، در آیین ها و مراسم سنتی (عروسی ها، نوروز، شب نشینی ها، کشتی لوچو و......)و از کار دام پروری برخاسته است. 

موسیقی مازندران، چه در بخش آوازی و چه در بخش سازی، دارای ساختار خاصی است که ویژه ی موسیقی این منطقه می باشد.

آن شاخص ها و عناصر ی را که در پایه های ساختار آن دخیل هستند، می توان: نوع ترکیب نغمه ها، نحوه ی ایست ها، اوج و فرود آن، چگونگی تزیین، فواصل، ریتم ، نوع صداد هی ساز ها و حتی کیفیت صوتی آواز خوانان ، برشمرد. اگر در نام گذاری قطعات سازی موسیقی مازندران ، به ویژه لله وا ، کمی دقت و تامل شود، کاملا آشکار است که نام گذاری ها بر اساس حالت و حرکت گوسفندان یا چوپانان، مانند " مش حال" و " کردحال" ویا بر پایه ی موقعیت مکانی ، مانند " کمر سری" می باشد. " کردحال" ، و یا بر پایه ی موقعیت مکانی ، مانند (کمر سری) ، می باشد. اما، در ترانک ها (کیجا جان) فرق دارد. به طوری که عنوان های ترانک ها، از ترجیع بند آن گرفته می شود، مانند روبابه جان ، بانو جان، طیبه جان و.... 

توضیح این نکته ضروری ست که اگر بخواهیم ، موسیقی دشت مازندران را توضیح این نکته ضروری ست که اگر بخواهیم، موسیقی دشت مازندران را با کوهستان آن مقایسه کنیم، باید ویژگی های آن دو را در موارد زیر بیان کرد: 

1. موسیقی کوهستان، تیز تر، خشن تر و حماسی تر از دشت است.در واقع ، موسیقی دشت ، ملایم تر و لطیف تر از کوهستان است.

2. موسیقی دشت، به لحاظ انباشت ثروت و ارباب رعیتی و جنگ ها ، دارای حزن و اندوه بیش تر و متنوع تر است.

محمد ابراهیم عالمی

دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی

 دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی دارای ویژگی هایی نسبت به دوره اول است که هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی قابل توجه است. 

 در دوره اول برگزاری این جشنواره فقط بخش موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی بیشتر مورد نظر بود اما در دومین دوره با تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره سایر سبک های موسیقی از جمله نواهای آیینی پاپ، تلفیقی – ترکیبی، موسیقی کرال( آکاپلا ) و بخش بین الملل نیز به این جشنواره اضافه شد و با این کار جشنواره دوم دارای گسترش بیشتری خواهد بود.

 بخش موسیقی کرال( آکاپلا ) شامل خوانندگان حوزه فرهنگ دینی در مدح و منقبت حضرت امام رضا علیه السلام به صورت همخوانی می‌باشد و گروه های منتخب برای اجرای برنامه در جشنواره دعوت خواهند شد.

در حوزه نواهای آیینی پاپ ، تلفیقی – ترکیبی در مدح و منقبت حضرت امام رضا (ع)، تولیدات هنرمندان در چارچوب مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متناسب با معارف دینی قابل بررسی خواهد بود.

از ویژگی‌های این جشنواره این است که  امسال سعی شده است یک رویکرد بین‌المللی به جشنواره اضافه شود و گروهایی از کشورهای مختلف به ایران دعوت شده اند.

بنا به پیشنهاد شورای سیاستگذاری در این دوره شاهد حضور گروه‌های موسیقی از سه کشور مسلمان مانند آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان و برادران شیعه و سنی هستیم که این حضور وحدت را در باب موسیقی با مسلمانان دیگر کشورها ایجاد می‌کند.

 تابش از شهر هرات و کشور افغانستان، عاشیق حسن از جمهوری آذربایجان و عمر تیموراف از کشور جمهوری تاجیکستان در این جشنواره حضور خواهند داشت.

 اختتامیه دومین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی مرداد امسال و در دهه کرامت در تهران برگزار می شود.

 اول تیر ماه 96 آخرین مهلت برای ارسال آثار موسیقی به دومین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی است.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فراخوان و یا ثبت نام و شرکت در جشنواره به پایگاه اطلاع رسانی Tehran.shamstoos.ir مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

جایزه رویا نونهالی هنرمند مازندرانی از جشنواره آمریکایی

رویا نونهالی برای بازی در فیلم کوتاه «هایلایت» جایزه بازیگری جشنواره «Festigious» آمریکا را دریافت کرد.به گزارش ایسنا، فیلم کوتاه «هایلایت» به کارگردانی شهرزاد دادگر در نخستین حضور بین‌المللی خود موفق به کسب جایزه بازیگری جشنواره «Festigious» با عنوان "زن الهام بخش در فیلم" شد.

دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

دهمین جشنواره موسیقی نواحی تیر ماه امسال در کرمان برگزار خواهد شد .

آقای احمد صدری دبیر دهمین جشنواره ی موسیقی نواحی درباره ی جزییات برگزاری این جشنواره گفت :دهمین دوره این جشنواره از ۶ تا ۹ تیرماه در شهر کرمان و در دو بخش برگزار خواهد شد . وی درباره ی بخش های جشنواره اظهار داشت : این دوره در دو بخش موسیقایی و غیر موسیقایی (هنرهای موسیقی محور ) برگزار می شود . وی با اشاره به بخش موسیقایی خاطر نشان کرد : این بخش از دو قسمت مستقل تشکیل شده که بخش اول آن مسابقه است و حالت رقابتی دارد ، آقای صدری درباره ی موضوع این بخش گفت : با توجه به وجود روایتها و داستان هایی که روایتگر فرهنگ شفاهی مناطق مختلف ایران زمین است ، بخش رقابتی در این دوره با موضوع منظومه خوانی برگزار می شود . ایشان درباره ی بخش غیر رقابتی این جشنواره گفت :در این قسمت و بخش داخلی به موسیقی نواحی ایران اختصاص دارد و گروههایی که در این بخش به اجرای موسیقی می پردازند برگزیدگان جشنواره های منطقه ای در سطح کشور هستند و ما از آنها دعوت کردیم تا در دهمین جشنواره ی موسیقی نواحی به اجرای موسیقی بپردازند .

دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت : در این دوره از کشورهای حوزه ی فرهنگی ایران نظیر تاجیکستان ، ازبکستان ، افغانستان و خصوصا کشورهای عضو اکو دعوت شده که در این دوره اجرای برنامه داشته باشند .

آقای صدری در ادامه درباره ی بخش غیر موسیقایی (بخش هنرهای موسیقی محور ) به فیلم های مستند موسیقایی اشاره کرد و گفت : ما یک هفته را به فیلم های مستند موسیقایی اختصاص دادیم و از مستند سازانی که درباره ی موسیقی نواحی ایران فیلم ساخته اند دعوت کردیم و قرار است این فیلم ها در این هفته نمایش داده شوند البته این بخش در تهران هم زمان با برگزاری جشنواره و به صورت مستقل برگزار می شود . دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی با اشاره به برنامه های جانبی جشنواره خاطر نشان کرد : در این جشنواره نمایشگاهی از سی دی و کتابهای تخصصی که درحوزه ی موسیقی نواحی تولید شده برگزار خواهد شد .

وی درباره ی تجلیل از اساتید موسیقی نواحی گفت : امسال در دهمین جشنواره ی موسیقی نواحی تصمیم گرفتیم از اساتیدی تجلیل کنیم که تاکنون کمتر در جشنواره ها حضور داشتند اما به لحاظ اصالت اجرایی و تکنیکهای نوازندگی اساتید قوی هستند و قصد داریم از این استادان دعوت کرده و تجلیل کنیم . 

دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی درباره مهلت ارسال آثار به این جشنواره گفت :علاقمندان تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند. وی در ادامه درباره ی اهمیت توجه به موسیقی نواحی در جذب جهانگردخاطر نشان کرد : جهانگردها وقتی به کشوری مانند ایران سفر می کنند ، می خواهند با فرهنگ مردم یک سرزمین آشنا شوند و آشنایی با فرهنگ و سنتهای ایرانی برایشان جذابیت دارد . لذاهر چه برنامه های مرتبط با این مساله بیشتر باشد می تواند باعث رونق و ارتقاء سطح فرهنگی مناطق ، سطح اقتصاد و گردشگری خارجی در کشور ما شود . آقای صدری در ادامه اظهار داشت : موسیقی نواحی مختلف در چند مورد با میراث فرهنگی در ارتباط است زیرا که جزو میراث معنوی زنده است و به نظر می رسد که سازمان میراث فرهنگی باید توجه بیشتری را در جهت حفظ و احیاء موسیقی نواحی مبذول کند .

 

منبع :سایت رادیو فرهنگ

زیر مجموعه ها