هفتم خردادماه زادروز استاد کیوس گوران

همدم و مرهم درد ونوشه است

و نگران کیله ی او

او هم صدای آب را میشنود و هم صدای "کیله" خشک را،

کیوس گوران گوشش شنوای کوه وبیشه و دریاست.... 

کیوس گوران اوریمی در 7 خرداد 1317 هجری شمسی در اوریم سواد کوه ، متولد شده است. نام کیوس نامی است تبری که از روی پسر نخست قباد ساسانی و سردار خشایار شاه گرفته شده که سر سلسله دودمان باوندیان تبرستان می باشند. وی در سنین کودکی در روستای حاجی کلا می زیست. این روستا فاقد مدرسه بود بنابراین کیوس دوران ابتدایی را در روستای کفشگر کلا خواند و در قائمشهر دپیلم خود را در رشته طبیعی گرفت. وی میخواست در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد پس به تهران کوچ نمود و مقدمات را برای شرکت در آزمون فراهم کرد. با چند نفر از دوستانش عازم تبریز شد تا در آزمون پزشکی آن شهر شرکت کند. وی دراین آزمون موفق نشد و کیوس را در حالی که نمره قبولی داشت، مردود شمردند. بر همین اساس به هلند رفت ولی پس از مدتی اعلام شد که وزارت علوم مدرک صادر شده از دانشگاه هلند ی راهم قبول ندارد کیوس گوران نیز به ایران بازگشت.کار مطبوعاتی را با روزنامه اقتصادی بورس در تهران شروع کرد وسپس به روزنامه تهران جورنال ، که روزنامه انگلیسی زبان موسسه اطلاعات بود رفت.کیوس گوران در اسفند 1356 به درد گوش مبتلا شد . معالجات وپی گیری های وی در ایران نتیجه ای بر نداشت و پیگیری های خارجی نیز بی نتیجه ماند و کیوس گوران از شنیدن محروم شد. وی که عاشق نوای بلبل و رودخانه ولله،کتولی و امیری بود در شعر هایش می خواند، می نوازد ولله میزند و کتولی می خواند. او هم اکنون به کمک لب خوانی با دیگران ارتباط کلامی دارد. کیوس گوران شعر هایش را با حس و وسواس می خواند.این حس را می شود در اشعار فارسی و مازندرانی اش دید او تاکنون آلبوم هایی با نام های "مازرون"،"مازرون2" و "چل سال عاشقی"،"پس ته کویی" و "یاد اون روزا بخیر" منتشر نمود است. کیوس اولین شاعر تبری سرای این دیار است که در نخستین همایش تجلیل از نخبگان و مشاهیر مازندران توسط شبکه تبرستان صدا و سیما مورد تقدیر قرار گرفت.

مراسم رونمایی از چندکتاب در فرهنگخانه مازندران

فرهنگ خانه مازندران در غروبی گرم، شاهد حضور جمعی از هنرمندان، نویسندگان، شاعران و پژوهندگان استان بود تا از کتاب استاد محمد رضا محمود زاده به نام «جستاری در فرهنگ شاهنامه» (نشر هاوژین) و کتاب های استاد اسدالله عمادی به نام های «گزینه ی اشعار» ( نشر اشاره تهران)، «لایه های پنهان در ادب معاصر ایران» (نشر روز آمد تهران)، «زندگی و زمانه ی ملک خاتون» (نشر روز آمد) و کتاب «نگاهی تحلیلی به تاریخ و فرهنگ باستانی شمال ایران» (نشر شلفین ساری) رونمایی شود.

این مراسم با سکوتی غم انگیز به یاد زنده یاد احمد محسن پور آغاز شد و با تلفیقی از برگزاری موسیقی زنده توسط چند گروه از فرهنگ خانه و تک نوازی و آواز محمد عالمی  وخوانش جذاب اشعار و سخنرانی ها ادامه یافت.

در ابتدا محمود جوادیان کوتنایی -شاعر و پژوهشگر برجسته استان- درباره کتاب «جستاری در فرهنگ شاهنامه» اثر استاد محمودزاده سخن گفت. او ضمن معرفی اجمالی نویسنده،  در خصوص اسطوره و حماسه و داستان های شاهنامه صحبت کرد..

در ادامه شاعر شهیر استان ما و صاحب اثر ماندگار « سبوی سخن»،  استاد ایرج اصغری، در مورد گزینه اشعار اسدالله عمادی و «شعر نو، نیمایی و غزل » تحلیل خود را ارائه داد.

اصغری گفت: مهم ترین موارد قابل توجه در اشعار عمادی حرکت از سطح به عمق، ارائه ی ترکیبات نو و بدیع در شعر و با محوریت عشق است.

  فریده یوسفی -مدیر نشر شلفین- دیگر سخنران این رونمایی بود که عمادی را یکی از تاثیرگذار ترین هنرمندان استان خواند.

حسین اعتماد زاده  -داستان نویس و منتقد ادبیات داستانی و سرپرست کارگاه نقد داستان هم نگر ساری- هم آخرین سخنران مراسم بود.

حرکت ستودنی او احترام به استاد میرعبدالله سیار بود که از لحظه های دل انگیز این نشست بود.

کتاب لایه های پنهان عمادی مورد کنکاش این نویسنده قرار گرفت که با محتوای نقد در شعر و داستان به چاپ رسیده است.

  اعتمادزاده خواندن این کتاب را به جهت نقدهای تحلیلی و ساختاری تعدادی از آثار نویسندگان و شاعران بزرگ و ایجاد انگیزه های مناسب برای خوانش کتاب به حاضران توصیه کرد.

اسدالله عمادی در پایان ضمن تشکر از حاضران خاطره ای از چاپ نخستین کتاب خود در اوان جوانی تعریف کرد و در مقایسه ی بین سیاست و نویسندگی شعر و داستان سخن گفت.

  در پایان با حضور علی تیموری پژوهشگر، سیروس مهدوی پژوهشگر و مورخ، ایرج عرب داستان نویس و منتقد داستان، داداشی نویسنده و دکتر صفائیان استاد دانشگاه در کنار صاحبان اثر کتاب ها رونمایی شد و در معرض دید حاضران قرار گرفت .

 

 

منبع:مازندنومه

 

آلبوم امیر و گوهر تازه ترین کار استاد احمد محسن پور

آلبوم موسیقی مازندران امیر و گوهر آخرین اثر زنده یاد احمد محسن پور که در مراسم اولین یادبود ایشان رونمایی شد این آلبوم با تلاش فرهنگخانه و مشارکت شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا منتشر شده است

بخش مهمی از موسیقی اقوام ایرانی مبتنی بر داستان پردازی های خنیایی است. اصلی ترین آوازها و لحن ها با شتاب و دوره های مختلف ، بر مبنای تمی واحد و بر مدار روایت یک داستان از سوی خنیاگران قومی به اجرا در می آید. این شیوه از بیان روایات موسیقایی، قرن ها یکی از اصل ترین فرم های خنیانگر بوده که طی چند دهه ی گذشته رفته رفته به فراموشی سپرده شد. تنها شمار معدودی از بخشی های کرمانج و ترکمن ،بیت خوان های کرد، عاشیق های ترک زبان، و شاعر های بلوچ به این شیوه ی خنیاگری وفادار مانده اند. در مازندران نظام شکارچیان و سید علی اصغر هاشمی جویباری آخرین خنیاگرانی بودند که به این فرم از موسیقی تسلط داشته و داستان هایی چون منور و درویش ، صیاد و آهو ،کافر مسلمان،طالبا یا طالب طالبا ،مسکین و.........را اساس بیان رپرتوار خود قرار می دادند.از جمله مشهور ترین داستان های خنیایی مازندران ، منظومه امیر و گوهر است. پرسناژ اصلی این داستان امیر، شاعر نیمه افسانه ای مازندران است که اشعار امیری منسوب به او است. این داستان تغزلی که با رنگی از حکمت، عرفان و تشیع همراه است، دست کم طی چند سده ی اخیر یکی از حکایات محبوب میان مردم مازندران و برخی فرهنگ های همجوار بوده است. شعر خوانان و خنیاگران بومی با شوری وصف ناشدنی این داستان خنیایی را در دورهم نشینی ها و نشست های شبانه با نقل و آواز می خواندند. زنده یاد استاد احمد محسن پور با درک عمیق خود از ساختار های اصیل موسیقی مازندران و سنن خنیایی این منطقه به اهمیت رپرتوار یاد شده پی برده و با استفاده از قدیمی ترین راویان ،اقدام به باز سازی شعر و موسیقی این منظومه ی در حال فراموشی نمود. ایشان با همکاری هنرمند و خواننده ی صاحب سبک، آقای حسین علمباز آخرین کار ماندگار خود را به عنوان یکی از مهم ترین منابع موسیقی داستانی تبرستان و مازندران به یادگار گذاشت.

مرکز پژوهش های فرهنگخانه ی مازندران 

جهانگیر نصری اشرفی

زیر مجموعه ها