استاد محمدرضا اسحاقی

محمد رضا اسحاقی گرجی
استاد محمدرضا اسحاقی گرجی در 14 آبان سال 1326 در گرجی محله بهشهر به دنیا آمد. نوازندگی را در 11 سالگی زیر نظر استاد حسن علی‌پور، معروف به « حسن طبال » و با ساز تنبک آغاز کرد. روایت ها و قصه ها را از مادر آموخت که قصه سرایی زبردست بود. پس از مدتی نی چوپانی را امتحان کرد و سپس به دوتار روی آورد و همزمان در تعزیه خوانی ها نیز شرکت داشت.
استاد گرجی در مصاحبه ای ضمن توضیح روزهای آغاز فعالیتش در زمینه ی موسیقی، می‌گوید: « زمانی که به دوتار روی آوردم، این ساز در حال انقراض بود. همانطور که می دانید دو تار ساز نقالی ست و من تنها نقال باقی مانده از راویان و نقالان مازندران هستم. »
استاد گرجی در کنار دوتار نوازی و مقام خوانی، در ساختن سازهایی چون دو تار و کمانچه نیز ید طولایی دارد.
دو تار مازندرانی بیشتر در مناطق شرقی مازندران مانند بهشهر و به خصوص روستای گرجی محله نواخته می شود و تا ناحیه ی ترکمن صحرا امتداد یافته. از این رو دوتار مازندرانی با دوتار ترکمن و خراسانی قرابت دارد.
ترانه هایی که با دوتار مازندرانی نواخته می شوند بسیار اصیل هستند و در روزگار ما کمتر کسانی با آنها آشنایی دارند. در گذشته اما، استادان زیادی در زمینه ی مقام خوانی مازندرانی فعالیت داشته اند که از جمله ی آنها می توان به استاد « قدر کتولی » و استاد « نظام شکارچیان » اشاره کرد. در حال حاضر تنها استاد محمدرضا گرجی ست که میراث دار خنیاگران مازندرانی شاهنامه است.
استاد گرجی در سال 1365 گروه موسیقی « مشتاق حسن » را پایه گذاری کرد. این گروه از هفتمین جشنواره موسیقی فجر تا کنون، در تمامی دوره های این جشنواره شرکت داشته و بارها موفق به کسب مقام شده است. همچنین در سال 1390 این گروه در جشن نوروز ترکمنستان به عنوان سفیر فرهنگی مازندران شرکت کرده است.
استاد اسحاقی نیز شخصا در اولین جشنواره موسقی فجر و جشنواره هایی چون جشنواره‌ی موسیقی نواحی، ذکرالذاکرین، آیینه آواز، حماسه ای و ... شرکت داشته اند.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

رویداد ها و کنسرت ها

 
 

مصاحبه ها

 
 

مقالات و پژوهش ها

آواز حقانی یا صنم

آواز حقانی یا صنم

بازدید: 791
مضمونِ شعرهای آن اخلاقی، عاشقانه و مسائل دینی است. حقانی که از مقام ها و رپرتوآر آوازی رایج در موسیقی مازندران است، معمولا در مجالس بزرگ سالان اجرا و خوانده می شود.احمد محسن پور، در کتابِ «در جستجوی نغمه  های گم شده» صفحه ی 38 می نویسد:«فرم دوازدهم معروف به...
آواز امیری

آواز امیری

بازدید: 935
آ امیری (تَوری Tavriیا تَبَریTabari)   امیری یکی از مهم ‌ترین آوازهای سرتاسر مازندران و یکی از ارکان موسیقی مازندران است. ساز (معمولا للـه‌وا) آواز و شعر امیری سیستم هماهنگی را تشکیل می ‌دهند که اشعار امیر، ستون فقرات آن است. امیری بعد از نوروزخوانی، شاخص ‌ترین نمونه ‌های فرهنگ فولکلور می باشد که به ‌صورت مشترک در میان همه اهالی البرز استفاده...
آواز طالبا یا طالب طالبک

آواز طالبا یا طالب طالبک

بازدید: 800
طالبا یکی از پایه های موسیقی مازندران است و روایتی است بر اساس سرگذشت طالب آملی که شاعرِ اوایل سده‌ ی یازدهم بوده است.اشعار این منظومه ی بلند داستانی، منسوب به «ستی النّسا» خواهرِ طالب و شاعر مشهور سبک هندی است که گویا در فراق برادر سروده است....
آواز نجما

آواز نجما

بازدید: 1115
آوازی است که بیشتر در مرکز و شرق رایج است. این آواز در اصل متعلق به منطقه فارس است، اما در دیگر نقاط ایران به ‌ویژه در خراسان نیز خوانده می ‌شود. متن آن شامل دوبیتی‌ هایی به فارسی است که به آواز اجرا می‌ شود و در تناوب با بخش‌ هایی به ‌صورت نثر و...
آواز هرایی یا ارایی

آواز هرایی یا ارایی

بازدید: 703
شاید به جرات بتوان ادعا کرد که مقام هرایی از فنی‌ ترین و با ساختارترین آوازهای مازندرانی است که در شرق مازندران مرسوم است. هرایی از رپرتوآر ساز دوتار است و موضوعی عاشقانه دارد. نوائی فریاد گونه از گفتگوی گل و بلبل و عاشق و معشوق می‌ باشد که به...
تشت لاک

تشت لاک

بازدید: 883
لاک نوعی ظرف چوبی است که در مازندران از آن به عنوان سینی برای تمیز کردن غلاتو ریختن برنج پخته شده در آن در سر سفره و... استفاده میشده است و طی تکامل زندگی اجتماعی از جنس مس و بعدها از جنس های دیگر ساخته شد. برخی از آنها که صدای خوبی داشتند به عنوا...